הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

מדברים ערכים וגם מתייחסים ליתרונות הגיל השלישי - כנס רכזים ומתנדבי מטה לפתיחת תשע"ט

מאת: ריקה שפרינצק

לעמותת "ידיד לחינוך" "בעיות טובות", כדברי נמרוד אקרמן, מנכ"ל העמותה. 800 מתנדבים חדשים התווספו ל"ידיד לחינוך" בשנה האחרונה, והציבו בפנינו אתגר של קליטה. 300 מתנדבים עדיין ממתינים לסיים את תהליך קליטתם. הדברים נאמרו בכנס פתיחת השנה של "ידיד לחינוך" שנערך בפתח תקוה. אקרמן הזכיר כי מן הראוי לזכור שכל מתנדב עובר תהליך של הכשרה, והעמותה מקדישה לכך יותר ויותר תשומת לב.

נושאים חשובים הועלו במפגש, ומכיוון שכידוע, נושאת "ידיד לחינוך" שני דגלים": דגל העזרה לתלמידים בהתאם לצרכי מערכת החינוך, ודגל הדאגה לגיל השלישי, התייחס משה רביב, יו"ר הועד המנהל של "ידיד לחינוך" בדברי הפתיחה שלו במפגש, לנושא הגיל השלישי. הוא ציטט את ג'ורג' ויילנט מתוך סיפרו "ליהנות מהזקנה וניצחונותיו של הניסיון". ויילנט זיהה בין יתר המאפיינים של הזדקנות מוצלחת, שניים שהם רלוונטיים במיוחד אלינו. האחד הוא "גנרטיביות"- טיפול בדור הבא, מסירת תובנות חיים לדור הבא באמצעות התנדבות ותרומה לקהילה. והשני: " שמירת המשמעות" - שימוש נכון בחוכמת החיים ובניסיון שבאים עם הגיל, כדברים המופיעים בשירת האזינו, "שאל אביך ויגדך, זקניך ויאמרו לך".

גם ד"ר יוכי סימן טוב, מפקחת היחידה להתמודדות במצבי לחץ וחירום בשפ"י, במשרד החינוך, התייחסה בתחילת דבריה (שנושאם יובא בהמשך), למאפיינים חיוביים המציינים את הגיל השלישי. ניסיון החיים שלהם, אמרה המרצה, תורם להתייחסות פרופורציונלית לחיים ולמה שקורה מסביב. יש להם פרספקטיבה וסבלנות, יכולת הכלה, רצון להיות רלוונטי ומשמעותי לאורך ימים, ועוד, יש להם ידע ותחומי מומחיות.

הנושאים החינוכיים ערכיים בהם עוסקת "ידיד לחינוך" באו לידי ביטוי בהתייחסות לחזון העמותה: יו"ר המזכירות הפדגוגית, לאה רוזנברג, דיברה על עדכון חזון "ידיד לחינוך" במלאת עשור לקיומה – חזון שהובילה אותו דינה בנקלר ממייסדות העמותה בשנים הראשונות להיווסדה. כאן באים לידי ביטוי הערכים המובילים את "ידיד לחינוך": כבוד האדם, סובלנות, שוויון, התנדבות, שייכות, דרך ארץ, דוגמא אישית. העמותה, אמרה רוזנברג, עומדת לפני דיון בקרב מתנדביה תוך כדי גיבוש המלצות – תהליך בן שלבים אחדים, כשלפניה הצעת טיוטה ראשונה.

התייחסות חשובה נוספת לעבודת "ידיד לחינוך" הייתה הצגת מחקר הערכה של ד"ר עירית דיאמנט, לנוכחים. המחקר בוחן את בתי הספר המיטביים בעבודתם מול "ידיד לחינוך", בודק מה מציין את בתי הספר האלה, המצליחים בשילוב מתנדבי "ידיד לחינוך" ובהפעלתם, ושואל מה אפשר ללמוד מהם. נערך גם דיון בנושא בתוך קבוצות המתנדבים שנכחו במפגש.

דר' יוכי סימן טוב המוזכרת לעיל, הרצתה בנושא שקראה לו: "כי נפלתי, קמתי" – "אם לא נופלים, לא לומדים ללכת". עיקר ההרצאה נסב על בני נוער ועל מצבי אובדנות, כיצד ניתן לזהותם ומה ניתן לעשות – נושא שכל העוסקים בחינוך צריכים להיות מודעים אליו.

תודה מיוחדת לראש עיריית פתח תקוה איציק ברוורמן שברך בכנס ודיבר על עשיית המתנדבים כמשהו ממנו אפשר רק להרוויח, כך התלמידים צוותי המורים, המתנדבים ותושבי הערים.

תודות גם לרמי הופנברג סמנכ"ל מינהל החינוך בעיריית פתח תקוה שברך גם הוא, ולמנהלת הפיס"גה, ורד עמית, שברכה ודיברה על הקו המנחה את הפיסג"ה והוא למידה לכל אורך החיים – "ללמוד לדעת וגם ללמוד לעשות".

 

בתמונה מימין ד"ר יוכי סימן טוב ובתמונה משמאל איציק ברוורמן, ראש עירית פתח תקווה