הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

הלכתי עם זאב

הסופרת והמתנדבת, מינה איתן, מקבלת ומעבירה השראה מדמותו וסגנונו המיוחד של המחנך זאב בסיפרה "להחזיר את זאב"

לפני שנים רבות ראיתי בתערוכת "משפחת האדם" צילום ששבה את לבי. מתופף עליז מוביל אחריו טור ילדים צוחקים. התנועה הפתוחה של המתופף הצועד בראש, העליצות השורה על הצועדים הצעירים ומגוון גילאי הצועדים, עמדו נגד עיניי בכל שלושים ושמונה שנות עבודתי החינוכית. הובלה שכזאת ביקשתי לאמץ. דינמית, עליזה חופשית ומאחדת. מתמונה זו גם שאבתי את ההשראה לדמותו של זאב גיבור ספרי "להחזיר את זאב".

השנה יצאתי לשוטט ברחבי הארץ בקרב קהילות שונות של אנשי "ידיד לחינוך". ביקשתי להציג בפניהם את המשותף להם ולסגנונו המיוחד של זאב המחנך, ולהדגים עד כמה השראה ורעיונות לפעולה יוכלו להפיק מהכרות עם מחנך כה רגיש ויוצא דופן.

 ניקח לדוגמא את "הכתה הקטנה" של זאב - חממה שנועדה לטפח תלמידים המתקשים לתפקד במסגרת הכתה הרגילה. בחלל קטן, עשיר בגירויים, הנמצא סמוך לחדר המנהל, יצר זאב מרחב אינטימי, שקט ורגוע, בו יוכל התלמיד המתקשה להינפש מהלחץ שמשרה עליו "המסגרת" הלוחצת, ובה בעת לצַמֵח בתוכו יצר לימוד ורצון להצליח.

ב"כיתה הקטנה" של זאב נעדרו השיפוטיות והביקורתיות השכיחים במערכת החינוך הקונבנציונלית. זאב הוא מחנך מסוג אחר. הוא לא מאיץ, לא מדרבן, לא שופט ולא בולש אחר תלמידו. הוא מניח לו להתנהל בקצב ובסגנון המתאימים לו, אפילו להעביר את היום כולו במשחקים. אבל, מרטי, הגיבור השני בספר, מגלה בעצמו כמה נעים להציג את המשימה שהושלמה בפני זאב. הכבוד שנוהג זאב בו ובעבודתו הוא שמדרבן אותו ללמוד ולהצליח. זאב לא מתנפל על המחברת שמרטי מגיש לו. הוא קודם מלטף את פניה. לאחר מכן הוא משבח את השיפור שחל בכתב היד. מחמיא לציור שנוסף על הכתוב, ואחר קורא בקול רם את התשובה, כשמרטי, תלמידו עומד לצדו. "כל כך חכמות נשמעו התשובות שלי בקול שלו," אומר מרטי. גם את הביקורת והתיקונים המתבקשים מנסח זאב בעדינות רבה. לא מתוך עמדה של שיפוט, אלא כהתייעצות בין שותפים לעסק.

סגנון הלימוד של זאב בנוי על עיקרון של הדדיות. המורה והתלמיד מחליפים תפקידים מידי פעם. כך לדוגמא מרטי מלמד את זאב לעמוד על הראש וזאב מלמד את מרטי את לוח הכפל. "ידע תמורת ידע", כפי שמנסח זאת זאב. גם עיקרון זה הומלץ למתנדבים לאמץ.

זאת ועוד. הלימוד נעשה באמצעות דיאלוג, בו לשני המשוחחים מעמד שווה, לכל שאלה יש יותר מתשובה אחת והתשובות אינן תלויות בשינון מוקדם. "תגיד מרטי, מה דעתך," שואל זאב, "למה חוה נתנה לאדם את הפרי האסור, למרות שאלוהים אסר זאת במפורש?"

"זה לא כתוב בספר," אומר מרטי

"אם זה היה כתוב, לא היה טעם לשאול," עונה זאב.

בדיאלוג שכזה גם מרטי מוזמן להציג שאלות, וזאב דן בהן בכובד ראש.

אלו היו רק דוגמאות ספורות לתהליך טיפוח מתמשך, שהסתיים ביציאה מהחממה. מרטי מגיע לכתה הרגילה כשהוא בעל חוסן נפשי ואמונה בכוחות עצמו.

בכוחות אלה הוא מסייע לילד נכה, מורד במנהל החדש ויוצא להגשים את חלום חייו – פגישה עם אביו שנעדר עד כה מחייו.

"להחזיר את זאב" הוא ספר המוגדר בקטגוריה של ילדים ונוער אבל המתנדב, הבא במגע עם ילדים מסוגו של מרטי, יכול לשאוב ממנו לא מעט רעיונות לעבודתו:

לדוגמא:

  • לתרגם את הכתה הקטנה עתירת הגירויים ל"סל ההפתעות" מסקרן, שיביא אתו מהבית.
  • להחליף תפקידים עם התלמיד וללמוד מפיו תורה שאין הוא יודע.
  • בהשראת זאב, שבא לבקר את מרטי במקומות בהם הוא מסתובב אחרי שעות הלימודים, לפַנות מקום במפגש לנגיעה בחייו של התלמיד מחוץ לבית הספר (צלם לי את המקום האהוב עליך בבית. צלם את המקום שאתה אוהב לשהות בו. תאר את החברים ששלך באמצעות קלפים * דורש הסבר מיוחד)
    ועוד ועוד.
  • הספר מתאים גם לעבודה ביבליותרפית עם התלמיד. קריאה ביבליותרפית מאפשרת לתלמיד מרחב מוגן ובטוח, בו יוכל לדבר על הדמות הספרותית המייצגת מצבים עמם הוא מתמודד. האם גם אתה היית נוהג כך במקרה ש... האם אתה מבין מדוע מרטי אמר ש.../עשה.../ חשב ש... האם לדעתך מרטי היה יכול היה לנהוג אחרת כדי להימנע מ.... האם קרה לך מקרה דומה - הן שאלות שעשויות להאיר את עיני המתנדב בנוגע למצבו של התלמיד מבחינות שונות.

נושאים נוספים המופיעים בספר ועלו במפגשים עם קבוצות "ידיד לחינוך" אך לא יפורטו כאן מפאת קוצר היריעה:

  • התמודדות עם סביבה משתנה
  • התמודדות עם אובדן
  • דמות אב - אידיאליזציה ושברה
  • החלומות כראי הנפש
  • פנים שונות של "אב רוחני"

אוסיף עוד ואספר כי בצד הדיון בשאלות החינוך הנכבדות, הזמנתי את המתנדבים לשתף תמונות מתוך אוצר הזיכרונות האישי שהם נושאים עמם מאז ילדותם. "המורה שאהבתם." "המורה ששנאתם." "מדוע אהבתם מדוע שנאתם." היענות המשתתפים הייתה עצומה ומרגשת.