הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

החויה החינוכית היפנית

מאת: פנינה עינב

הערת העורכת: על דרך החינוך ביפן, כבר נכתב באתר שלנו, בראיון שערכנו עם אריה שיבי (מופיע בקטגוריית סיפורי מתנדבים באתר). הדברים הכתובים כאן שופכים אור נוסף על החינוך היפני.

היה זה מפגש מרגש של תחילת שנה שנערך  למתנדבי נוה מונוסון, אור יהודה ויהוד . 

אריה שיבי, שכיום הוא מתנדב "ידיד לחינוך" בהרצליה ולשעבר קונסול משרד התיירות במזרח הרחוק, פתח לפנינו את הצוהר לאופן החינוך ביפן וסגנון החיים שם. אריה  הציג לפנינו מצגת תמונות מיפן, המתארות את דרך החינוך המיוחדת שלהם, בין השאר, תמונות המראות ילדים יפנים מצחצחים את חדרי הלימוד שלהם.

במשך דורות רבים, העם היפני היה ידוע באכזריותו, אולם מסוף המאה התשע עשרה, השתנו הדברים  בעקבות ביקורו של קיסר יפן בשנת 1871 בארצות אירופה, כדי ללמוד דרכי חינוך שונות.

החברה היפנית עברה מאז שינויים מדהימים, ונסמכה על השפעות שונות, רוחניות ודתיות כגון קונפוציוניזם, טאואיזם, וזן בודהיזם, בשילוב עם דרכי חינוך חדשות.

סוד החינוך היפני מתמקד ביחסי הגומלין בין ההורים לילדים ולמערכת החינוך. כבר בגן הגננת וההורים בבית עוקבים אחר התנהלות הילד, וממלאים שאלון התנהגות יום יום.  עד כתה ג׳ לומד התלמיד לכבד את המשפחה, את הטבע סביבו ומשנן את "ספר המידות הטובות" בעל פה. כל ילד מתבקש לעשות מעשים טובים, להיות אדיב, לעזור וכמובן גם להצטיין בכל המטלות המוטלות עליו. על הילדים למרק את חדרי הלימוד שלהם ואת חצר בית הספר סביב.  רק מכתה ד׳ נפרשת מערכת לימודים הכוללת שעורים ובחינות.

כמובן שסוד ההצלחה הוא הרפורמה החינוכית שמתעדכנת אחת לחמישים שנה.  משכורות המורים הן גבוהות מאד ועליהם לעבור הכשרה מיוחדת, כולל המנהלים. בכיתות יש רק עד עשרים ילדים, והלימודים מתקיימים  במשך חמישה ימי לימוד בלבד. אין לחץ של בחינות והדגש הוא על הפעלת החשיבה היצירתית וביקורתיות מתמדת על ההישגים. הנושאים החשובים הם מדעים, מתמטיקה ולימוד אנגלית, ואכן יפן היא מהמובילות בעולם בהישגי התלמידים שבה.

"יש ממי ללמוד בעולם" סיכם אריה את הרצאתו, "כמובן, ממערכת החינוך ביפן, אך גם  מדרכי החינוך בפינלנד, סקנדינביה וקנדה".

במפגש השתתפו נמרוד אקרמן, מנכ"ל העמותה, חיים גרנית, הרכז החדש של יהוד, וכן יועצות בתי הספר ביהוד ששמחו למפגש  והדגישו  את התרומה ההדדית של ההתנדבות בבתי הספר. סגנית ראש העיר יהוד הגדילה והוסיפה, שעוצמת עיר נמדדת גם בעבודת המתנדבים שלה.