הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

אשר רובין בן 67 מפתח תקוה

לָמָּה צלצלו הפעמונים –"צריך או רוצה"? חינוך פיננסי לילדים

אשר רובין, מתנדב "ידיד לחינוך" בפתח תקוה, החליט ללמד את הילדים חינוך פיננסי, כדי שיבינו ולו במעט את הנושא. מניסיונו כמלווה משפחות בניהול חיים כלכליים נכונים, חשוב לו שהילדים יבינו כבר מגיל צעיר איך זה עובד ולא יקלעו לתוצאות עגומות.

תכנית החינוך הפיננסי של אשר, היא תכנית שהוא בנה אותה, ובכך יחודו. "ההתנהלות שהנחתה אותי והעברתי זאת לשלושת בני", הוא אומר, "היא שאם יש נושא לביצוע והוא בר ביצוע – הוא יתבצע; אם עושים דבר כלשהו, יש לבצעו כהלכה. זה מתיישב לי טוב עם האמירה 99% אינו 100%, בסרט הברזילאי 'אמנות בזבל"'.

לאחר שירותו הצבאי בחיל הים, למד אשר אלקטרוניקה ותוך כדי לימודיו החל לעבוד בחברת מחשבים עולמית מובילה בתור מהנדס שירות ואיש הקשר בארץ עם החברה.

22 שנים עבד בחברה, ואחר כך עבר להקים ולנהל את מרכז ההדרכה של Oracle ישראל במשך ארבע שנים. שמונה שנים נוספות היה סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת הדרכה וייעוץ בתחומי תקשורת בארץ ולחו"ל. הוא עדיין פעיל בחברה למרות שפרש רשמית לפני כארבע שנים.

לאחר עיסוק אינטנסיבי בטכנולוגיות, ותוך הבנת מורכבות החינוך (אשתו הייתה מורה בחט"ב),הוא מספר שכיום הוא מפיק הנאה מרובה ממה שהוא עושה.

כותב אשר:

הפעמונים צלצלו פעמיים – פעם ראשונה צלצל פעמון בית הספר. על צלצול הפעמון השני עוד מעט אפרט.

לאחר כארבעים שנה בתחום ההייטק, ששואב אותך ולא נותן לך זמן לעיסוקים נוספים, התפניתי גם להנאה בעשייה אחרת.

רוב פעילויות המתנדבים היא לחנוך, ללוות ולסייע לתלמידים במקצועות הנלמדים בבתי הספר.

קיימים שני נושאים עיקריים עליהם אין המורים בביה"ס וההורים בבית מדברים עם הילדים והמתבגרים: מין וכסף.

במציאות היום, שיש בה פיתויים רבים לקנות, לצרוך, להראות שיש לי, ולהיות (או נכון יותר, להיראות או להרגיש) Cool, יש לכולנו בעיה ואתגר גדול כיצד להתנהל כלכלית. אם לנו יש בעיה, מה קורה לילדינו שחשופים לפרסומות, הצעות והבטחות.

ועכשיו אני מגיע לצלצול השני של הפעמון. זו שנה שלישית שאני מתנדב בארגון "פעמונים", ארגון המדריך ומעניק ייעוץ פיננסי למשפחות לניהול חיים כלכליים, מאוזנים ואחראיים. הניסיון שלי בליווי משפחות חשף בפני את ממדי אי ההבנה וההתנהלות הפיננסית הלא שקולה של משפחות רבות, הנכנסות בשל כך לקשיים. זה נכון בכל הגילאים, בלי קשר להשכלה, למצב סוציואקונומי, למצב המשפחתי או לרמת ההכנסה. גם בהכנסה סבירה, נקלעים לחובות, הלוואות ופריסת תשלומים לחודשים רבים, וכאשר מגיע יום הפירעון, קיים בור ענק בתקציב המשפחה. הבנק מציע הלוואה וכאן מתחיל מסע התלאות של המשפחה. והסיפורים עצובים ומתסכלים.

ב"פעמונים" אני מלווה ויועץ בתוצאה של חוסר הידע להתנהלות כלכלית מושכלת. ב"ידיד לחינוך" החלטתי ללמד ילדים כדי שיבינו, ולו מעט, ולא יקלעו לסיבה שמביאה לתוצאה העגומה.

והיות ובילדים עסקינן, הרי חייב אני לנהוג בזהירות, להקדיש מחשבה ולהעביר את הנושא באופן שלא יפחיד ויטיל מורא על הילדים, אלא ייתן להם כלים ויחנך להתנהלות נכונה תוך הבנה.

בדקתי מה נעשה היום בנושא בארץ ובעולם:

  • במדינות רבות באירופה, חינוך פיננסי נלמד בבתי הספר היסודיים. יש מחקרים המראים כי הרגלים כספיים של הילדים מעוצבים מגיל שבע.
  • תוכנית של משרד האוצר/החינוך בארץ משנת 2013: הוכנה תוכנית. לא ידוע לי על הניסיון והתפוצה, אך מורים שמקבלים הכשרה להעבירה, מביעים רתיעה להביאה אל השטח בשל חוסר ניסיון שלהם עצמם בנושא.
  • תוכנית חינוך פיננסי של רשת אורט מוטמעת זו השנה החמישית בחטיבה העליונה של אורט ברחבי הארץ. בשנה האחרונה הורחב הפיתוח גם לחטיבות הביניים.
  • חינוך פיננסי בבתי ספר דמוקרטיים: לדוגמא - חינוך פיננסי כלכלי לחטיבת הביניים בבית הספר הדמוקרטי בלב השרון, שעתיים בשבוע.

המתכונת שלי, אותה אני מעביר לילדים:

 שיעורים פרונטליים עם הסברים, מצגות, הדגמות ומשחקים. התלמידים לוקחים חלק אקטיבי בשיעור. משתתפים כשלושה עד חמישה ילדים בקבוצה, בשלושה עד ארבעה מפגשים למחזור.

שילוב נושאים ותכני לימוד:

  • צריך או רוצה: ההבדל בין שני המונחים, והאם אני רוצה את מה שאני צריך? האם אני צריך את מה שאני רוצה? האם אני יכול מה שאני רוצה?
  • היסטוריה: מסחר החליפין הבסיסי של האדם הקדמון דרך שיירות של סחורות בין ארצות ויבשות, ועד הפקת מטבעות ושטרות (מטבעות ישראל, רומי, יוון, סין ואחרות)גיאוגרפיה: (בעזרת מפה/גלובוס) סחר החליפין התקיים בין תרבויות שונות וחלקי העולם הידוע בזמן הקדמון.
  • תורה: נחפש את מטבעות ישראל המוזכרים בתורה וההקשר שלהן.
  • הכנסות והוצאות בבית: והצורך באיזון וחיסכון.
  • בנקים וכסף: מהו בנק, כיצד מתנהלים מול בנק, הלוואות, משכנתא, חיסכון, חדלות פירעון...

הדגמות, מצגות ותרגילים עם הילדים

  • סרטונים של תהליך יצור קינמון בסרילנקה ומשי בסין (מקור שניהם נשמר בסוד מאות בשנים) – דרך אלו מדינות עברו על גמלים וחמורים או דרך הים כדי להגיע אליהן, מהי הדרך של אל על היום לטוס לשם..
  • האם להיות מלך לשבוע או חודש, בגין נעלי ספורט חדישות או סלולר חדשני, עד שיצא דגם חדש ויהיה מלך אחר?
  • פירוט וחישוב של מה שניתן ליהנות ממנו במשך שנתיים, אם נחסוך 4,000 ₪ בקניית טלפון איכותי בעלות של 2,000 ₪ במקום אייפון שעולה 6,000 ₪.
  • כמה עולה סנדויץ' או אוכל מוכן קנוי, לעומת הכנה בבית ביום, בשבוע...
  • מחצית השקל כתרומת כל אחד בבית המקדש שלא להבדיל בין עשיר לעני
  • פירוט הוצאות משפחה בבית בחלוקה והבחנה בין מוצרים/מצרכים ובין הוצאות לשירות/ומסים (בצילום...)
  • כסיכום: משחק המונופול ככלי להתנהלות פיננסית וללימוד משמעות כסף, רכישה, בנייה, מחסור בכסף, מסים, איחור בתשלום, הלוואה מהבנק ומשמעותה ומשמעות יציאה מהמשחק כמו במציאות

תוצאה מצופה

הדרכה בנושא עשויה להכין את הילדים להבנה בנושא שבו חשיפה ופיתויים רבים. אני מאמין שאני מקנה להם כלים בסיסיים להתנהלות ולעצמאות כלכלית בעתיד.

אבי הררי, מרכז המתנדבים בעיר, בחר עבורי את בי"ס קיבוץ גלויות, ממש קיבוץ גלויות וזה תענוג. אני חייב לציין את שיתוף הפעולה המלא מצד יפית, מרכזת המתנדבים ואת מירב, מנהלת בית הספר. הילדים מקסימים, משתפים פעולה ומשתתפים, אני נהנה איתם, חוזר הביתה ומחכה לשיעור הבא.