הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

אלטע זאכן – הצעה לקריאה ולשיחה

מאת: הניה קמיר

לקראת יום המשפחה וגם לכל הזדמנות אחרת, אני מציעה לקרוא עם הילדים הצעירים את הסיפור "אלטע זאכן" שכתבה ואיירה רינת הופר.

גיבורת הסיפור היא סבתא.

בעזרת הסיפור ניתן למקד את תשומת הלב של הילדים לסבתא, שמייצגת את דור ההורים של ההורים, ואל העולם הישן. החפצים הישנים, הגרוטאות, שכבר אין צורך בהם כביכול, מעוררים ומסעירים את הדמיון של הילדים ויוצרים חיבור בין-דורי מקסים.

שם הספר הוא "אלטע זאכן". מוצע לשאול את הילדים אם הם מבינים את משמעות השם. ברור שהילדים לא מבינים, כי זה לא בעברית. "אלטע זאכן" הן שתי מלים בשפה שנקראת יידיש ופירושן: דברים ישנים. בתמונת הכריכה רואים ילדים שאוחזים בדברים ישנים.

שואלים את הילדים אילו שפות שאינן עברית הם מכירים, מי מדבר בשפות האלה. יש להניח שחלק מהילדים מדברים בבית רוסית, אמהרית וכו' עם ההורים ו/או עם סבא וסבתא.

את הספר כתבה הסופרת רינת הופר, שחלק גדול מהילדים מכיר מספריה: "איילת מטיילת", "חנן הגנן" ועוד. לכל הספרים שלה יש שמות בעברית, אז למה בחרה לקרוא לספר הזה בשפה אחרת, ביידיש? על השאלה הזאת ננסה לענות אחרי שנקרא ונכיר את הספר.

פותחים בעמוד הראשון ומראים לילדים את הסבתא. זהו סיפור על סבתא מאוד מיוחדת. שואלים את הילדים, מה מיוחד בה לפי דעתכם? (בגדים ישנים, כובע משונה, תיק ישן, משקפיים עגולים).

מתחילים לקרוא את הסיפור:

     
  אל גינת השעשועים מגיעה הסבתא המיוחדת ומביאה איתה משאית מלאה ב"אלטע זאכן" – גרוטאות. סבתא מזמינה את הילדים שעד עכשיו השתעשעו במתקני הגן: מגלשה ונדנדה בצורת פיל, לקחת את הגרוטאות ולהשתמש בהם למשחקים השונים.
הילדים נענים בשמחה ומוצאים שימוש לכל חפץ כיד הדמיון הטובה עליהם. "איזה גן הרפתקאות, הרפתקאות מגרוטאות".

סבתא ממשיכה לבקר בגן ומביאה איתה עוד ועוד חפצים ישנים, ואפילו משתתפת במשחקים שלהם. לפתע, סבתא לא באה יותר לגינה. סבתא נעלמה. מה יכולה להיות הסיבה?

הילדים מחליטים לחפש אותה. כדי לצאת לחיפושים, הם בונים ומרכיבים כלי רכב מכורסה ישנה, מחברים לה גלגלים, משוטים ממטאטאים ווילון בתור מפרש. הילדים טסים בעזרת הדמיון מעל הבתים ורואים את סבתא למטה. הם נוחתים "...על גג בית רעוע ברחוב בוידעם 3 בנווה געגוע" ופוגשים את סבתא יושבת בכסא נדנדה עתיק בחצר ביתה.

סבתא שמחה לפגוש את הילדים. כל ילד מקבל חיבוק ונשיקה וכל ילד "קוטף מתנה : כובע, צעיף, מטריה ישנה". בסוף היום סבתא נפרדת מהילדים ושולחת אותם לביתם.

 

הילדים חוזרים לגינת הגרוטאות שלהם ונזכרים...
 

 

אחרי הקריאה שואלים את הילדים:

  • מה הרגשתם בזמן הקריאה של הסיפור? (לעודד את הילדים לבטא רגשות: חיבה, אהבה, געגוע, סקרנות, דמיון).
     
  • מה מרגישים הילדים כלפי הסבתא ומה מרגישה סבתא כלפי הילדים? (להדגיש את הקשר הבין-דורי).
     
  • מדוע בחרה רינת הופר לקרוא לסיפור "אלטע זאכן" דווקא ביידיש? (הסופרת מתגעגעת לסבתא שלה ולשפה שבה דיברה. רינת הופר היא
    אשה מבוגרת וסבתא שלה כבר לא בחיים)

     
  • באילו כינויי חיבה סבא וסבתא מכנים אתכם, האם הכינויים הם בעברית או בשפה אחרת?
     
  • האם יש לכם בבית חפצים ישנים? (חפצים ישנים מעלים זיכרונות. מזכירים לנו אנשים אהובים וחוויות שחווינו בעבר).