הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

מתוך יומן /דווח שמילא שעיה הלפרין מטבעון על שיחותיו עם
החבר הטלפוני שלו

היום התקיימה שיחתנו הראשונה. היכרנו בגיל ובשם. דיברנו על לימוד העברית בתנאי בית הספר בעירו. נשאלתי בן כמה אני, אם אני יודע ערבית, ובמה אני עוסק. משם המשכנו ודיברנו על הפיסול כתחביב (אני פסל חובב), על העניין שלו באמנות, על ערבית ספרותית ומדוברת, ועל היותו בן יחיד. השיחה הייתה רצופה באווירה מצוינת עם צחוקים.

...הפעם דיברנו על אום אל פאחם ועל סביבת המגורים - צפיפות הבתים,  אפשרויות הבילוי בעיר, בתי הקפה, הספרייה, הקולנוע, והגלריה לאמנות. הוא דיבר על הרגשת השייכות בין האנשים, העזרה ההדדית, ועל כך שלמרות קיומן של בעיות לא מעטות בתוך  המגזר הערבי עצמו, יש הרבה טוב. הוא אמר שהוא מקווה, לשפר את העברית, ושאני אכיר את הכפר על כל צדדיו. הודיתי לו על כך.

...השיחה הייתה זורמת על מכלול הנושאים סביב בית הספר, אופיו, היחס בין התלמידים בינם לבין עצמם ובינם לבין המורים, ועל מה שמעניין אותו, או פחות מעניין אותו בחומרי הלימוד.

שאלתי על נושאים שהיה רוצה ללמוד ואינם בתכנית הלימודים.

עפ"י הבנתו לימוד ספרות יפה לא מספקת לתלמיד. חשוב לרכוש ניסיון דיבור בשפה, ובאופן מעשי, בעיקר בגלל קשיי ההתאקלמות בלימודים באוניברסיטה. תרגול  השפות המדוברות. בעברית (וגם באנגלית) חשוב ביותר לדעתו באמצעות שיחות עם מנחה/מורה שהשפה היא שפת האם שלו, כך שיתורגלו יכולת הדיבור, הגיה, והבנת תוכן השיחה בקצב שלה. זה יכול להיעשות, לדעתו, גם דרך קריאה והקשבה לשפה באמצעות עיתון, טלוויזיה, סרטים וספרים.

הוא גם חושב שצריך ללמוד ידע כלכלי פיננסי, תזונה, ובישול בפועל, וכן לימודי אמנות (ציור, פיסול, ומלאכות יד), הנלמדים רק בבתי ספר מקצועיים כהקניית מקצוע לבעלי יכולות לימוד נמוכות.

דיברנו על דרך הלימוד. התברר שגם אצלם כמו בהרבה מוסדות לימוד שלנו, לומדים  לימודים פרונטאליים, כשהתלמידים יושבים בשורות ולומדים את החומר בהקשבה להסבר המורה. הוא מעדיף לימוד לפי קצב אישי עם הנחיית עזר.

...בהתאם לסיכום בינינו , הבחור הכין שיחה על נושא הקורונה והציג יפה את הנושא. הרחבנו גם מעבר לנתונים, לכיוון ההרגשה וההתמודדות עם אי הוודאות. האם נהיה רק מבולבלים ממה שקרה, או ננצל את המצב ללמוד דברים חדשים.

הוא גם הכין ביוזמתו שיחה בנושא הספורט על  סוגיו השונים, וחשיבות העיסוק בו מבחינה פיזית ומנטאלית. אחר כך המשיך למפגש האישי שלו עם העיסוק בספורט.

בפעם אחרת שאל אותי  על העיסוק שלי באמנות ובמיוחד בתקופת הסגר הנוכחי. זה עניין אותו, ולכן הרחבנו על הדרך בה רכשתי את המיומנות בפיסול.

בשיחות אחרות דיברנו על נושא הגלובליזציה, ובעיקר אודות ההשפעות הכלכליות שלה על מדינות העולם השלישי אליהן עבר הייצור. הצגתי את קשיי שילוב התרבויות. דיברנו על מדינות שיש בהן כמה מיעוטים, על מדינות שהתפרקו ועל ההגירה. הוא אמר שמהגרים צריכים לכבד את תרבות הארץ אליה היגרו. דיברנו כדוגמה על צפון קוריאה שסוגרת את המדינה בגלל אינטרס שליטה.

...בשבוע שעבר הצעתי לו לקרוא על הפונדמנטליזם כתנועה שמתנגדת לחדירת ההשפעות התרבותיות דרך הגלובליזציה. הצעתי לו לנסות לחשוב, האם יש  צדק בכך, כדי לבחון יתרונות וחסרונות מבחינת התרבות האנושית. הוא סיפר לי קצת על ההוויה המוסלמית של דאגה לקרובים, לאחים, לילדים ולהורים.

שאלתי אותו מה מתאים לו לספר על החברה הערבית, על המסורת מנקודת מבטו, על מה שחשוב בעיניו להכיר ולהציג בפני, שעשוי להיות מעניין עבורי.

בהקשר לכך שהייתה זו תקופת צום הרמדאן, ביקשתי ממנו לספר על התייחסותו לדת האסלאם, מהם הדברים המשמעותיים בעיניו, מה הוא מקיים ואיך התנהלותו בחיים מושפעת מהדת. אחר כך שאלתי אותו, האם בחברה הערבית המוסלמית קיימות קבוצות מוצהרות בהתייחסות לדת, כמו בחברה היהודית, המתחלקת, מאספקט זה  לחילוניים, מסורתיים, דתיים וחרדים.