הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

מציירים רכבת, ולומדים עברית - מאת: רחלי פוקס משקובסקי

שיתוף פעולה בין מיזם "תובנות בחינוך" לבין עמותת "ידיד לחינוך", תכנית שערים של משרד החינוך, ובתי הספר אלגאזלי בכפר קאסם ואלמוסטקבל בג'לג'וליה, הוליד פרויקט, שמהווה כיום פיילוט חינוכי  

לימוד עברית בעזרת ציור, באמצעות חינוך פיננסי, גיאוגרפיה, ספרות ועוד, ככה מחזקים את השליטה בשפה העברית בשני בתי ספר ערביים. שיתוף פעולה בין מיזם "תובנות בחינוך" (ראו במסגרת) לבין עמותת "ידיד לחינוך" ובין בתי הספר אלגאזלי (שמו של מדען ערבי) בכפר קאסם ואלמוסטקבל (שפירושו "העתיד") בג'לג'וליה, הוליד פרויקט, שמהווה כיום פיילוט חינוכי. מתנדבים מקבוצת פתח תקווה של "ידיד לחינוך" בראשות הרכז, עזרא מגד, מלמדים שם נושאים שונים על פי בחירת המתנדבים. התלמידים הם בכיתות ה', ו', והמטרה היא חיזוק השפה העברית בפי התלמידים בקריאה ובכתיבה. הלימודים מתקיימים כמנהג ימי הקורונה בזום.

הוגה הרעיון הוא פרופ' דוד הרמן, איש חינוך, חבר בוועד המנהל של העמותה וממקימי המיזם "תובנות בחינוך".

לאחר הצלחת פרויקט "ידיד טלפוני" של העמותה, שבו מתנדבים מקיימים שיחה בעברית פעם בשבוע עם תלמידי יב בחברה הערבית, חשב הרמן, שאפשר להרחיב את התכנית באופן שונה קצת לתלמידי היסודי. את הכפפה הרימה, כאמור, הקבוצה של עזרא מגד, בעברו מנהל התפעול של מפעל החלל בתעשיה האווירית. "אנחנו בעצם אימצנו את שני בתי הספר האלה, והם כיום חלק מהמערכת שאנו מתנדבים בה. למעשה, כבר קודם היו לנו שני מתנדבים בכפר קאסם. כיום יש לנו עשרה."

רוז עאמר היא האחראית על מתנדבים ושותפויות בבתי ספר בחברה הערבית במרכז הארץ במיזם "תובנות בחינוך". היא ילידת כפר קאסם, בוגרת חינוך ומדעי החברה בבית ברל. רוז פעילה מעל 20 שנה בארגונים חברתיים בתפקידי ניהול שונים. היא ואיה נחום קרפיבקה, רכזת מחוז ברוש של העמותה, חברו יחד, הציגו את הרעיון בפני בתי הספר ובפני רכז הקבוצה בפתח תקווה. "יצאנו לדרך," אומר עזרא. "המתנדבים נכנסים לבתי הספר בהדרגה. זו הזדמנות בשבילם לעשייה בתקופה זו, שבה נמנעים מביקורים פיזיים בבתי הספר".

איך השליטה של המתנדבים בפונקציות השונות של הזום?

"המתנדבים קבלו הדרכה בעמותה. חלק שולטים יותר וחלק פחות. הפתרון הוא שהצוות בביה"ס עושה את הזימונים, את ה"שר סקרין "וכולי. עיסר עיסא, סגן מנהלת ביה"ס אלגאזלי, שבו 546 תלמידים, עובד בביה"ס 19 שנים. הוא בוגר החוג לחינוך בבית ברל. הוא מעריך ומוקיר מאד את העשייה של "ידיד לחינוך" ואת קבוצת המתנדבים הפועלת בבית הספר. "מה שצריך כיום זה לשפר עוד את המיומנויות הטכנולוגיות של המתנדבים. שלחתי מצגות הדרכה, ועדיין יש מה לשפר." רוז ("תובנות בחינוך") מתכוונת להעביר למתנדבים הדרכה נוספת בתפעול הזום.

איך מתקיימים השיעורים בפועל?

"השיעורים הם חלק ממערכת השעות של התלמידים", אומר עיסר. "הם מתקיימים בקבוצות של חמישה בסוף יום הלימודים. לכל קבוצה יש מתווך צמוד דובר ערבית. הילדים מרוצים, הם מקיימים את כל המטלות. גם ההורים מרוצים. צריך לדעת שהילדים הערבים לומדים שתי שפות זרות – עברית ואנגלית. זה לא קל, והעזרה מאד משמעותית. "אני מעריך במיוחד את העובדה שהמתנדבים מתעניינים בתלמידים, דואגים להם, לפעמים משוחחים עם המורים שלהם אחרי שעות הלימודים."

שרה רוטקוף הרמתי, מתנדבת בפרויקט, מחזקת את העברית באמצעות ציור – תחביב ישן שלה. הקורס נקרא "מציירים עברית". "הילדים מבחינתם" היא אומרת "לומדים לצייר במחשב, ובדרך אגב גם הדיבור משתפר. ציירנו מכונית, אוטובוס, רכבת. לומדים צורות, צבעים. בימים אלה אנחנו מציירים את הסתיו: עננים, גשם, מטריה." שרה הייתה שנים רבות מורה לספרות, ואף לימדה פרחי הוראה בסמינר לוינסקי. "כשעזרא הציע לי להצטרף לפרויקט בכפר קאסם, תהיתי, איך אוכל לעשות זאת, כשאינני דוברת ערבית. בעבר לימדתי כמתנדבת ציור במחשב, וצץ הרעיון ללמד גם כאן ציור במחשב. אני מאד נהנית. עיסר, סגן המנהלת עוזר לי בצד הטכני, ויש מתנדבת ערביה, בוגרת יב', שמתווכת ביני לבין הילדים.

ואם אפשר ללמד עברית באמצעות ציור, אז למה לא חינוך פיננסי? אשר רובין, מתנדב נוסף בקבוצת פתח תקווה, העביר בזמנו קורסים בחינוך פיננסי בבתי ספר שונים במסגרת ההתנדבות בעמותה. שם הקורס שלו – "צריך או רוצה (והאם יכול?)". התוכן – התנהלות כלכלית נכונה, כולל סיור בעולם. הרעיון צץ בהשפעת התנדבות קודמת שלו בעמותת "פעמונים", המלמדת מבוגרים להתנהל נכון עם כסף. אשר עבד כארבעים שנה כאיש הייטק, מנתח מערכות עם רקע גם במנהל עסקים.

לאחרונה הצטרף אשר לפרויקט בכפר קאסם וג'לג'וליה. גם הוא החליט שילמד כאן את מה שהוא יודע, ומתוך תכני הקורס ילמדו הילדים גם עברית. "זה רק ההתחלה" הוא אומר. הילדים עדיין ביישנים קצת. גם ההוראה בזום מקשה. עיסר עושה את התיווך. הכל ישתפר כשנרכוש עוד ניסיון."

השטח מוביל את הדו קיום בין יהודים לערבים באמצעות עמותות מחויבות, אנשי חינוך אכפתיים ואנשים פרטיים מלאי רצון טוב ויצירתיות. אולי מכאן הוא יחלחל כלפי מעלה, והחברה בישראל כולה תצא נשכרת.