הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

למידה מרחוק: רחוק מכל מה שהכרנו

מה שלקחתי מהרצאתו של ד"ר דובי וייס מומחה לחדשנות בהוראה ולמידה וראש תחום פדגוגיה דיגיטלית במכללת סמינר הקיבוצים

מאת: מאשה ליפשיץ

במהלך החדשים האחרונים מזמזמים אותנו, ידידי החינוך, לדעת, עם השתלמויות אינטנסיביות להכרת ה- זום. העמותה פועלת נמרצות לאפשר לכל מתנדב שמעונין, השתלמות בנושא, כדי לאפשר קיום המשך ההתנדבות בבתי הספר באמצעות למידה מרחוק.

לא הכרתי את תכנת הזום, שמעתי עליה, וכמו כל כלי דיגיטלי, היא איתגרה אותי. עדיין לא מרגישה בטוחה בשימוש בה, אך לא מחמיצה אפשרויות שונות ללמוד ולבדוק, איך אני מיישמת את השימוש בה. באיזשהו שלב, הרי אקפוץ למים.

הזדמנות מעולה נקרתה לי ב- באירוע חגיגי לפתיחת שנת תשפ"א לרכזים ומתנדבי מטה בעמותת "ידיד לחינוך", בו האזנו להרצאתו של ד"ר דובי וייס. ההרצאה הוגשה כשיעור זום, תוך הדגמת השימוש בכלים שונים.

בהרצאתו הציג ד"ר וייס את הבעיות בשיעורי זום וכיצד ניתן להתגבר על חלק מהן באמצעים פדגוגיים ודידקטיים.

אופן הלמידה כאן צריך להיות שונה, וחשוב להבין מה ניתן לעשות בשיטה זו של למידה מרחוק, כדי שזה יעבוד.

ד"ר וייס גם מדגיש ואומר שהלמידה אינה יכולה להיות מושתתת על הזום בלבד וצריך לדעת לתמרן בין למידה סינכרונית לאסינכרונית.

בלמידה באמצעות הזום, כמו בכל למידה, אבל כאן אולי אף יותר, אסור שהשיעור יהיה משעמם. יש לפתוח אותו בדרך שתעורר סקרנות וציפייה להמשך.

אחת הבעיות בדרך הלמידה הזו היא בעיית הקשב. תלמיד יכול לקלוט ולהקשיב במשך מספר דקות (עד 7 דקות). במידה ולא נהיה ערים לכך נאבד אותו. המרצה כינה תלמיד או מאזין כזה "זוּמבּי". יש להפעילו באמצעות משימות, חילופי מידע, דיאלוג. חשוב לתת אפשרות לתלמידים להביע את עצמם.

צריך לאתגר את התלמידים במשימות הבנה כמו העמקת הידע, משימת חקר, הערכה, רפלקציה. כך גם יוכלו להפוך את המידע לידע, שהוא מהות הלמידה.

זוכרים את הטקסונומיה של בלום? ידע, הבנה, יישום, אנליזה, סינתזה, הערכה? 

להרחבה לחצו כאן>>>

בעייה נוספת היא החֶסֶר בתחושת הבְּיַחַד. חסרה האינטראקציה בין הלומדים. את זה אפשר לפתור באמצעות שימוש בנתינת רשות דיבור ללומד, בכלים אפשריים בזום עצמו כמו שיתוף מסך, שימוש בצ'אט, ריאקשן, לוח לבן, חלוקת הקבוצה לחדרים (לצורך ביצוע משימה משותפת, או משימות שונות, שאחר כך במליאה ניתן לסכם אותן).

כמו כן ניתן לשלב יישומים מקוונים חיצוניים כמו :

  • לוחות שיתופיים (לדוגמה: פדלט. בקישור ניתן לצפות בסרטון הדרכה לשימוש בפדלט);
  • שיתוף מסמכים / מצגות (GOOGLE DOC. בקשור ניתן לקבל הסבר והדרכה)
  • מפת מושגים (לדוגמה: Mindomo. בקישור ניתן לצפות בהסבר ובסרטון הדרכה);
  • פוסטר / פוסטר עם נקודות חמות (לדוגמה - THINGLINK בקישור ניתן לצפות בדוגמאות של תמונות אינטראקטיביות);
  • מנטימטר - קיום דיון משותף (בקישור ניתן לצפות בהסבר ובסרטוני הדרכה)
  • במהלך השיעור הדגים המרצה גם שימוש ב- סקר ובסיומו של השיעור בוחן (בגוגל טפסים – להסבר לחץ כאן).

משימה שהמרצה נוהג לתת: מי יהיו שלושת הראשונים שיגיבו בקישור שבצ'אט.

בתשובה לשאלה שנשאלה עם סיום ההרצאה: זום מאפשר קשר עם מספר משתנה של מאזינים, תלמיד אחד או יותר. כשהשיעור מתקיים אחד מול אחד, חלק מהבעיות שהועלו (קשב ותחושת הביחד) פשוטות יותר לפתרון.

הסיכום שאומר עלול להיתפס כקלישאה, אך להגנתי אומר שההרצאה, אכן, היתה מרתקת, כמובטח, הודגם בה כיצד לנהל שיעור בזום, תוך יצירת ענין, הבנה, ותחושת הביחד.

אותגרנו להכיר ולהתנסות בכלים נוספים שיעזרו לגוון וליצור ענין בשיעורים שאנחנו נעביר מול התלמידים שנחנוך.

המלצה שלי: כל דבר שלא יודעים ומאתגר אתכם, חפשו מידע עליו ברשת. שם תמצאו מענה כמעט לכל בעייה. רק לדעת לחפש ולא לוותר.