הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

מה אומר המחקר על סידרת ההרצאות "אורח חיים בריא", שנערכה בקמפוס הדיגיטלי של "ידיד לחינוך"?

המחקר נערך על ידי ד"ר עירית דיאמנט, מומחית בתכנון לימודים, הערכה ופיתוח מקצועי של צוותי חינוך, ומובילה את נושא ההערכה והמחקר בעמותה. 

תקציר בסיועו של דורון סוסליק

החיים בתקופת הקורונה מציבים בפני כולנו אתגרים גדולים מתמיד, הן מבחינת חוסן, והן מבחינת בריאות גופנית ובריאות נפשית. אתגרים אלה משמעותיים עוד יותר בגילאי המתנדבות והמתנדבים ב"ידיד לחינוך". הרחבת הידע והעשרה בתחום 'אורח חיים בריא' מהווה נדבך תיאורטי חשוב, המתווסף להיבט הבריאותי המוכח, שמספקת ההתנדבות.

מתוך עיקרון זה גובשה התוכנית לקידום "אורח חיים בריא" בהובלתה של עירית ליבנה שהייתה המפקחת על הבריאות במשרד החינוך בשותפות עם עופרה דרורי, סמנכלי"ת הדרכה בעמותה. בפיתוח התוכנית ובהובלתה נטלו חלק גם אתי גולד, אחראית מאגר מרצים, ומובילת תכנית הקמפוס הדיגיטלי, ושרון כץ, מנהלת פיתוח משאבים ושיווק.

תשע הרצאות בנושא 'קידום אורח חיים בריא', שניתנו ע"י מומחים בתחומם, התקיימו בקמפוס הדיגיטלי של 'ידיד לחינוך'. התוכנית כולה הועברה בזום.

מטרות התוכנית היו שימור ושיפור איכות החיים, אימוץ הרגלי בריאות טובים ומאוזנים המותאמים לחיי היום-יום, וכשהתנאים יאפשרו זאת – שימוש בכלים אלה ובידע זה להפצת הרגלי אורח חיים בריא בסביבה האישית ובביה"ס, כך שיהפכו לנחלת הכלל.

המפגשים הוקלטו והועלו לדף הפייסבוק הרשמי של "ידיד לחינוך", וצברו אלפי צפיות. הם זמינים לצפייה באתר העמותה.

כל מתנדב/ת שנרשם/ה לתוכנית חוייב/ה במילוי שאלון קצר טרם התוכנית. סה"כ נתקבלו 292 שאלונים. באמצעות השאלון ניסינו להכיר קצת את האוכלוסייה שנרשמה לקורס, את מאפייניה האישיים, את הרגליה בתחום של 'אורח חיים בריא', וציפיות האנשים מהמפגשים עצמם.

טווח הגילאים של הנרשמים היה בין 60 ל 80+, מרביתם בני 65-75. כל המשיבים עוסקים בפעילות גופנית, מרבית בני ה 60-65 הצהירו שהם עוסקים בפעילות גופנית פעמיים בשבוע, בני ה 75-80 כתבו שהם עוסקים בפעילויות גופניות שונות בין פעם, לשלוש פעמים בשבוע. בטווח שהוצע בין הגדרת עצמי כחולה לבין הגדרת עצמי בריא, אף אחד לא הגדיר את עצמו חולה. בודדים מכל קבוצה גיל הגדירו עצמם כ'לא כל כך בריאים'.

ביקשנו לדעת מהם מקורות המידע של המשיבים בתחום הנידון. מסתבר כי המדיה בכלל והאינטרנט בפרט, מהווים עבור אחוז לא מבוטל של בני 60-70 מקור מידע עיקרי בתחום 'אורח חיים בריא'. לעומת זאת עבור המבוגרים יותר (בני 70 +) לרופא/ה תפקיד קצת יותר משמעותי בהקשר זה, אם כי גם במקרה זה לאינטרנט ולמדיה תפקיד חשוב כמקורות מידע בתחום. הנושא 'אורח חיים בריא' קיים בשיח המשפחתי אצל 88% מהנרשמים.

כשנשאלו מהם ציפיותיהם מן המפגשים הסתבר כי מרביתם נרשמו במטרה להבין בתחום, ולדעת יותר, ו/או לשנות הרגלים של אורח חיים. מספר נמוך יותר של נרשמים רצו לשמש דוגמא לבני משפחה וחברים וגם "להעביר מסר של חיים פעילים בגיל השלישי". בשאלון זה נתבקשו המשיבים לציין את המידה בה כל אחד מהנושאים הצפויים במפגשים מעניין אותם. הנושא המעניין ביותר בשלב זה, היה מערכת החיסון, ובסדר יורד: תזונה, פעילות גופנית גוף-נפש-תודעה, ביצוע שינוי באורח חיים, סוגיות בריאותיות בגיל השלישי ובטיחות בהתנהלות היומיומית.

עם תום סדרת ההרצאות מילאו המשתתפים שאלון נוסף. הפעם התקבלו 69 שאלונים ממולאים. על פי עדות המשיבים המפגשים אכן איפשרו להם להוסיף ידע והבנה בתחום ונושאי  סידרת ההרצאות הפכו לנוכחים ביותר בשיח המשפחתי. אנו מקוות כי כאשר יתאפשר למתנדבים להגיע לבתי-הספר, ולמגע אינטנסיבי יותר עם הקהילה, הידע וההבנה הללו יצרו אדוות רחבות עוד יותר.

כששאלנו לגבי מידת שביעות הרצון של המשיבים – מכל מפגש ומפגש, בממדים של חידוש מבחינת ידע והבנה, השפעה על אורח החיים, ומענה לציפיות, ההרצאות שקיבלו את התגובות הטובות ביותר היו ההרצאות שנקראו: 'מוח ויכולת חשיבה' ו 'כשלמוח יש כוח'. שביעות רצון גבוהה יחסית הובעה גם מההרצאה ששמה: 'פעילות גופנית בריאותית – יותר ממה שכבר שמעתם'. ובאופן כללי, ניתן ללמוד שכל המפגשים הוסיפו למשיבים מידע, ועזרו להם להבין מהו סדר העדיפויות שלהם בתחום זה. מרביתם חשו, במידה כזו או אחרת, כי הם מעבירים את המסר של חיים פעילים בגיל השלישי הלאה, וכי ההרצאות תשפענה או כבר משפיעות על התנהגותם ועל אורח חייהם.

אמנם באמצעים שעמדו לרשותנו, הצלחנו להגיע לכמות סבירה של אנשים, אך אם היינו רוצים להעמיק ולהרחיב את המידע לגבי תחושותיהם, וחוות דעתם בהקשר לסדרת ההרצאות, ראוי היה להפעיל כלי מחקר נוספים. כמו כן יכולה להיות משמעות לחזור לאותם נשאלים בטווח הרחוק, וללמוד מהם, על השפעת סידרת ההרצאות על אורח חייהם.