הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

מביא את אש הזום ל"ערמונים" - מאת: מאשה ליפשיץ

ראיון עם גדי שבח מרמת גן

גדי עבד בתעשייה האווירית במיחשוב. הצטרף ל"ידיד לחינוך" לפני כשנתיים.

לפני הקורונה התנדב בבית הספר היסודי "ערמונים" ברמת גן לעזור במתמטיקה. היו לו כעשרה תלמידים, אותם חנך בקבוצות או ביחידים -  תלמידים ברמות שונות של הישגים.

גדי מדגיש שההתנדבות היא מצב של win win situation לכל הצדדים: למתנדב, למערכת ולתלמיד.

כשהגיעה הקורונה, מה עושים? יושבים בבית.

גדי רכש את השליטה בזום והרגיש בשל להתחיל. הוא יצר קשר עם המורות איתן עבד טרם הקורונה והתחיל לקבל תלמידים. בתחילה היה טפטוף, והיום הוא כבר עם עשרה תלמידים.

לפני שמתחילים, מציע גדי, חשוב להתנסות בסימולציה כלשהי עם מישהו מבני המשפחה או החברים. לא להתחיל לפני שמכירים את הממשק. אם במהלך המפגש מתחילים להסס ולחפש היכן בדיוק הכלי שצריכים, עלולים לאבד את התלמיד. הילד כבר לא יהיה שם.

כל הספרים שהילדים לומדים מהם, מצויים ברשת כספרים דיגיטליים, וניתן להוריד אותם ללא עלות  למחשב ולעבוד איתם.

למשל, גדי מציג את ספרי "מתמטיקה משולבת" באתר של מכון וייצמן:

https://stwww1.weizmann.ac.il/math-rehovot/book/

ועוד אתר עם מבחני אמצע וסוף שנה לכל שכבות היסודי:

מבחני סטנדרט/ קריטריון - בי"ס יסודי

או ספרים של המכון לקידום ההוראה בבית הספר היסודי ה.ש.ב.ח.ה

https://www.hashbacha.org/  - אתר זה נסגר ב 19.12.2020 לצפיה חינמית. מוצע למי שזקוק לספרים דיגיטליים, שהתלמיד לומד מתוכם, לפנות לבית הספר ולבקש הרשאה לספרים אלה.

צריך, כמובן, לרכוש מיומנות של דפדוף והגדלה בספרים הדיגיטלים.

גדי עובד באמצעות כפתור Share screen. הוא מייעץ להשאיר על שולחן העבודה רק את היישומים שמעוניינים לחשוף.

לפחות עם התלמידים הצעירים חשוב וחיוני לעבוד בשיתוף ההורים.

גדי מוסיף שהקשר עם תלמידיו הוא לא רק באמצעות ה"זום". הם ממשיכים לפתור בעיות בעצמם ושולחים לו צילום של הפתרונות בוואטסאפ, שם גם יכולים לשאול ולקבל הדרכה נוספת.

הקשב והריכוז של הילדים (אולי במיוחד במהלך הפעילות באפליקצית "זום"), קצרים, וגדי יוזם הפסקות ושולח את הילדים לשתות מים, כדי לאפשר להם להתרענן ולחזור לריכוז (זוהי, אגב, טענה החוזרת גם אצל מתנדבים נוספים שראיינתי).

עם הבוגרים יותר, תלמידי כיתה ח', זה פחות בעייתי. אבל עדיין, כאשר הוא נאלץ לקטוע מפגש, בגלל מגבלות הזמן בזום, יש קושי מסויים לחזור ולהמשיך מהמקום שבו עצרו.

עם התלמידים הגדולים (ז – ח) עבד פעם שלוש שעות ברציפות בשתי הפסקות. הוא רצה להפסיק, אבל התלמידים ביקשו להמשיך. בסיום כתב אחד התלמידים: "אלה שלא הגיעו הפסידו".

גם ההורים מביעים התפעלות ממשך הזמן, שגדי מצליח לייצר ענין אצל ילדיהם.

למעט תלמיד אחד, עם רוב תלמידיו  הוא נפגש בזום לאחר שעות הלימודים.

גדי מדגים כיצד משתמש ב- Annotate)  Annotate  = מתן הסבר, פרשנות) גם בצייר של חלונות. הוא גוזר ומדביק את הבעייה מדף העבודה לצייר, ושם יכולות הכתיבה יותר נוחות.

צפו בקטעים מהקלטת הריאיון, בהם גדי מסביר איך הוא משתמש בספרים דיגיטליים, איך הוא מנהל דיאלוג עם קבוצת תלמידים, איך הוא מסביר ערך משולש פשוט, תוך שהוא משתמש בכלים של זום, ונעזר גם בצייר של חלונות:

https://youtu.be/JorkOhouUwA