הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

תלמידי "מתמטיקה בהתכתבות" של חוף הכרמל מבקרים במכון וייצמן

מאת: מאשה ליפשיץ

לא אחת נכתב כאן על המיזם המיוחד של מתנדבי "ידיד לחינוך" בחוף הכרמל, לעידוד ותמיכה בתלמידים מצטיינים שנרשמו למיזם "מתמטיקה בהתכתבות" של מכון דוידסון - הצלע החינוכית של מכון וייצמן.

בסיומה של שנה מקיים מכון דוידסון מפגש סיום וסיכום שנה לאלפי תלמידים מכל קצווי הארץ, המשתתפים בתכנית, יחד עם מוריהם.

כבכל שנה, זו השנה השלישית, קיבלנו מיניבוס מאגף החינוך שלנו, ועם כל תלמידי התכנית (למעט תלמיד אחד שלצערנו חלה), מבתי הספר "כרמל וים" ו"קיסריה", יצאנו בבוקר אל יום של העשרה, למידה וכיף במכון וייצמן.

בתכנית שמענו הרצאה מרתקת על הזכוכית (תחמוצת צורן – קווארץ, שחומר הגלם שלה הוא חול). דובר בה על ניפוח זכוכית לצרכי מדע, על תכונות החומר (הזכוכית היא משהו בין נוזל למוצק), למשל, שצריך 4000 מעלות צלזיוס על מנת לעבד אותה ולכן אי אפשר לנפחה על הגז הביתי. היא כמעט ואינה מושפעת או משפיעה על חומרים אחרים, מייצרים ממנה כלים שונים, ביניהם סיבים אופטייים שבלעדיהם אולי לא הייתה התקשורת הגלובלית כפי שהיא היום. ראינו גם כיצד אפשר לצפות אותה בחומר מראתי (ראי) מחנקת הכסף, הכרנו את מבנה התרמוס העשוי משני גלילים מצופים במינרל הכסף וביניהם רִיק, ועוד כהנה וכהנה.
למרות מאות התלמידים באולם, הצליח המרצה לרכז את תשומת הלב ולהעשיר אותנו במידע מאלף על חומר זה.

החלק השני של המפגש הוקדש למימדים ההנדסיים, החל מנקודה ועד גופים תלת מימדיים. הוזכר גם המימד הרביעי. לתלמידים רבים היה בטלפון הסלולרי שלהם, יישומון של קהוט (kahoot) וכך יכלו להשתתף בתחרות טריוויה בנושא המימדים. לקינוח חלק זה, הוקרן סרט בשם "שטוח לנד (flatland) שהמחיש בצורה מרתקת את הנושא, תוך העברת מסרים חברתיים משמעותיים.

את המיזם בחוף הכרמל מובילים המתנדבים ממה ומאשה.

מימין לשמאל: הקבוצה מאזינה להרצאה, באמצע ומשאל: שני תלמידים שלנו (בחולצה תכולה) עולים על הבמה לקבל הצצה מקרוב על עולם ניפוח הזכוכית, מהותה ושימושיה

בהזדמנות זו תודה לצוות מכון דוידסון על ההשקעה, המסירות, הליווי והתמיכה.