הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

תחרות "הנואם הצעיר" תשע"ז של מועדון רוטרי, ביה"ס "קיסריה", בהובלת מתנדבת "ידיד לחינוך" אריאלה סגל, המועצה האזורית חוף הכרמל, והחברה לפיתוח קיסריה

כתבה: מאשה ליפשיץ
צילם: מֶמָה ליפשיץ

"...דעתי אולי תפתיע אתכם, למרות שאני תלמיד, ובדרך כלל חושבים שתלמידים מתנגדים לעונשים. בכל זאת, אני התלמיד, מאמין שהדרך הטובה והנכונה ביותר למניעת אלימות היא באמצעות ענישה..."

כך פתח את נאומו המתחרה מס' שלוש, בן האחת עשרה, מביה"ס "קיסריה" בתחרות "הנואם הצעיר" והזוכה במקום הראשון בתחרות זו, שהתקיימה בקיסריה ביום שני 9 לינואר 2017 בשעות הבוקר באולם הכינוסים במרכז הקהילתי של קיסריה.

את מיזם "הנואם הצעיר" הובילה מתנדבת "ידיד לחנוך", אריאלה סגל, בעברה מפקחת במשרד החינוך וכיום מרצה אקדמאית ונשיאת מועדון רוטרי בקיסריה. אריאלה מקדמת את טיפוח כישורי השפה והביטוי הלשוני בכתב ובעל פה בקרב תלמידי בית הספר. התחרות התקיימה בחסות מועדון רוטרי ישראל.

את האולם גדשו עשרות תלמידים מהשכבות הגבוהות של בית הספר היסודי, שליוו את המתחרים בכיתותיהם ותמכו בהם במהלך הדרך, והצוות החינוכי שהיה שותף כל הדרך עד לשיאו של האירוע.

גם אני נכחתי שם וצפיתי בהנאה ובריתוק בארבעת המתחרים הראויים. שניים מהם היו תלמידַי בפרויקט "מתמטיקה בהתכתבות" ועוד אחד שפעיל במיוחד בפתרון החידות השבועיות שאני מפרסמת באתר בית הספר ואף זכה בתואר אלוף החודש מבין פותרי החידות.

זה לא היה פשוט להגיע לגמר. המתחרים הצעירים עסקו בזה באינטנסיביות במהלך החדשים מאז תחילת השנה. מי סופר כמה שעות, ימים ולילות של עמל הקדישו לכך. הפירות שקטפו היו איכותיים במיוחד. את המיזם ליוו מדריכים מקצועיים, כשבראשם אריאלה כמדריכה פדגוגית.

האירוע עצמו היה מפעים, מרתק ומתוקתק, התנהל ממש על פי התכנית וזרם ללא תקלות. המון שאפו למארגנים ולמבצעים.

 אחד עשר שופטים מכובדים מהקהילה, שבראשם מר רון כתרי, וביניהם סגן ראש מועצת חוף הכרמל, מר אורן עוזרד ומנהל אגף החינוך של המהא"ז, מר דני גילדין,  פסקו בסיום התחרות מי הזוכה במקום הראשון. מקהלת בית הספר הנעימה בשירי נעמי שמר.

מימין: אריאלה סגל, יוזמת האירוע

בין לבין שמענו גם על המיזם עצמו:
תחרות הנואם הצעיר, היא מיזם חינוכי- ערכי אשר מטרתו בין השאר היא קרוב הנוער אל אומנות הנאום, תוך צמיחה והעצמה אישית וחברתית לקראת בניית חברה טובה יותר ומאפשרת, פיתוח כושר ביטוי ודיבור בפומבי, וכן הטמעת תרבות הדיבור בקרב הדור הצעיר. 

להרחבה על המיזם>

המיזם לא יכול היה להתקיים ללא שיתוף הפעולה עם מנהלת בית הספר, זיו רבה, אותה אני מכירה מפעילותי, בעבר, כרכזת באזור וכמתנדבת בבית הספר "קיסריה". זיו, בדרכה הנינוחה והחיננית, משיגה הישגים נפלאים בניהול בית הספר וקידומו.

 נכון להיום הקבוצה ממשיכה להיפגש עד לתחרות באשכול האזורי בתחילת חודש מרץ.

אריאלה וקבוצת התלמידים בהכנה לקראת תחרות "הנואם הצעיר"

לתמונות מהאירוע:

https://goo.gl/photos/ypLfxL1hdRPnGnTTA

לסרט הוידאו:

https://www.youtube.com/embed/-_wZPfai_2g

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

על מיזם תחרות "הנואם הצעיר"

תחרות הנואם הצעיר, הוא מיזם חינוכי- ערכי אשר מטרתו היא קרוב הנוער אל אומנות הנאום, תוך צמיחה והעצמה אישית וחברתית לקראת בניית חברה טובה יותר ומאפשרת, פיתוח כושר ביטוי ודיבור בפומבי, הטמעת תרבות הדיבור בקרב הדור הצעיר, הבעת רעיון באופן מובנה, רהוט ובזמן קצוב, עידוד וקידום השפה העברית, עידוד לסבלנות וסובלנות בקרב בני נוער, חינוך ועידוד להישגיות ומצוינות, היכרות עם ארגון הרוטרי ותרומתו לקהילה.
על מהות הנאום: מבנהו הלוגי, איכות הטיעונים, רמת השימוש בלשון, שימוש בקול, עמידה מול קהל, שפת גוף ועמידה בזמן קצוב.

המיזם החל בהעברת השתלמות למורות, שכללה חמישה מפגשים בני שעתיים. המטרה הייתה לחשוף את כל המורים והתלמידים לכתיבה בכלל, לכתיבת טיעון ושכנוע והפקת נאום. כל התלמידים בשכבת ה-ו חוו את הכתיבהנערכו 3 סבבים של הצגת הנאומים ולאט לאט צומצמה הקבוצה לכדי 22. בשלב זה פגשו התלמידים מומחים בתחומי טקסטים שונים. הראשון -  מוטי גלעדי, שחקן ויוצר, שחשף את כישוריו ככותב מקצועי של נאומים למפורסמים. במפגש זה נחשפו התלמידים ל״הצגת״ טקסטים, כלים לארגון הטקסט ודרכים לזכור את הטקסט במפגש מרתק בן 3 שעות. 

בהמשך פגשו התלמידים את רוג'ר הרץ ( חבר במועדון רוטרי קיסריה) שהוא כתב והטקסטים הם עבודתו. בנועם הליכותיו הוא הפגיש את התלמידים עם כתיבה עיתונאית , כתיבה שהסיפור שאתה מספר והאמת הפנימית שאתה מביא לכתיבה יוצרת את האמוןמביאה את האמת.

אריאלה קיימה מפגשים שבועיים שלוש שעות כל מפגש, עם תלמידי השכבה. היא ליוותה את הלמידה שכללה: בחירת הנושא, כתיבת הטקסט חשיפה לעקרונות מנחים, דוגמאות, מחקרים ואמינות בכתיבה וכן את בחירת אחד עשר השופטים.