הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

רוחות השמיים, עונות השנה, היממה וחיי אנוש

מתנדבי "ידיד לחינוך" בחוף הכרמל מסיימים עוד שנת התנדבות

כתבה וצילמה מאשה ליפשיץ
 

דרך לא דרך לקחה אותנו אל מקום, שנראה שכוח אל, בחיק הטבע, בבוקר חם והביל.
בסיומה של הדרך, בשום מקום, חיכתה לנו מחצבה רומית עתיקה שבה התמקם אתר בשם טַנְקָה.

פתיחה עתירת אנלוגיות ומטאפורות ולא בכדי. נפגשנו שם, מתנדבי חוף הכרמל, למפגש סיום שנה מוצלחת ופורייה.

את פנינו קידמו האירוח והכיבוד המעולים שהכינה אורה, הרכזת שלנו.

לאחר אתנחתא של ארוחת בוקר קלה התכנסנו במבנה של טַנְקָה.

את האירוע פתחה אורה בקריאת הסיפור "כוכב הים". ניתן לקרא את הסיפור המאלף בקישור כאן ולכן לא ארחיב עליו את הדיבור, אך הוא סופר כמטאפורה לפעילות המתנדבים מול התלמידים והמוטו הוא: "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו". אורה גם מסרה נתונים לגבי סטטיסטיקת המתנדבים שלנו. סה"כ 33 מתנדבים, מתוכם פעילים בבתי הספר 31 בתחומי דעת שונים: ספריה, אמנות, חונכות, בכיתה עם המחנכת, חשבון, טיפוח סביבתי, קריאה באהבה... בשנת הלימודים הבאה תתחדש הפעילות בבית הספר ניר עציון.

נימרוד, מנכ"ל העמותה שלנו כיבד אותנו בנוכחותו וסיפר על פעילות העמותה, שאנחנו חלק מ- 2600 מתנדביה, הנותנים מענה, חיזוק והקשבה לאלפי ילדים במערכת החינוך ועזרה לילד להשתחרר מחסמים, המפריעים לו להתפנות ללמידה. פעילות המתנדב, נמדדת ביכולת שלו לקיים דו שיח עם הילד ולשפר את תחושת ערכו בעיני עצמו ובעיני חברת הילדים. כל מתנדב המתמיד להגיע מדי שבוע לבית הספר תורם לעיצוב תחושת הילד ולהערכתו כלפי המבוגר.

המתנדב מביא איתו עוד ערכים מוספים: ניסיון חיים, נכונות לתרום למערכת.

בעוד התקשורת מלאה בסיקור אירועים לאו דווקא חיוביים, הוא מעדיף את בית הספר על פני פעילויות בילוי ופנאי אחרות, ובכך מבטא את הערכתו לחשיבותה וחיוניותה של מערכת החינוך. עבודת המורה היא משימה מאתגרת ונוכחות המתנדבים בבית הספר מעלה את המוטיבציה גם אצל המורים.

בנוסף, התייחס נמרוד גם אל הדאגה של העמותה למתנדביה, במתן כלים להתמודדות עם האתגר ושמירה על המתנדב מפני יחס לא ראוי מצד בית הספר, הדגשת ערכו של הגימלאי בחברה בה שולטות סטיגמות חברתיות כלפי ה-"זקנים". עצם פעילות הגימלאים בהתנדבות, מעצימה אותם וממקמת אותם במקום חיוני ומשמעותי לחברה. הוא גם ציטט את אחת המתנדבות: " אם לא הייתי נהנית- לא הייתי ממשיכה".

הוא סיים את דבריו בברכת: "קיץ נעים וצבירת כוחות להתייצבות לשנת לימודים נוספת".

אתי בר אור, מנהלת בתי הספר היסודיים באגף החינוך, הביעה את הערכתה והוקרתה למתנדבים בשם האגף והמועצה: "אני תמיד מתרגשת במעמד הזה. יש לי פינה חמה לכל מתנדב..." היא הוסיפה דברי תודה לאורה, שכדבריה: "נכנסה חלק לתפקיד וכיף לעבוד איתה...".

עד כאן הברכות. ועכשיו לפעילות עצמה, המתחלקת לשני חלקים:

בחלק הראשון קבלנו הסבר על מהות המקום ופילוסופית החיים של המעגל השבטי האינדיאני באמריקה הצפונית. השם טַנְקָה נגזר מהשם האינדיאני "ואקן טנקה" (קרא עוד), שזו רוח הבריאה הגדולה הנמצאת בתוכנו, כמו בכל דבר אחר ביקום", לדברי נטע אלוני, מנהלת המרכז.

המעגל - תפיסת החיים של העולם השלישי לעומת הפירמידה – תפיסת החיים של העולם המערבי. תפישת עולם שבמרכזה אמא אדמה והמעגל.

"...הכל תלוי בכול: הגשם ברוח, העצים בגשם, והאדם בעצים. זהו מארג מקודש, שהאינדיאנים מכנים 'אימא אדמה'..." מעין רחם המכילה את הכל: דומם, צומח וחי, ולכולם יש נשמה, אף אחד לא שקוף. לכל אחד מקום.

במעגל כולם בגובה העיניים. תפיסת המנהיגות שונה. כולם מנהיגים וכולם מונהגים. כולם מורים וכולם תלמידים. לכל אחד יש מקום של כבוד במעגל, לצעירים, לגברים, לנשים ולזקנים, לחזקים ולחלשים. היחיד במעגל רואה את האחרים ולא את עצמו והוא מנסה למצוא איפה זה פוגש אותו ולא את האחר, הוא לומד על עצמו משותפיו למעגל. במעגל ניתן לראות את העצמים שבמרכז (אש ועצמים אחרים) מנקודות מבט שונות.

במעגל מתקיימת הקשבה מהלב, שפירושה דיבור בכנות, בגוף ראשון, באופן ספונטני, להקשיב מהלב לאחר במעגל ללא שיפוט וביקורת.

היחס במעגל לאחר הוא יחס של חמלה, לא רחמים - שיש בו מן ההתנשאות. חמלה היא מתוך תחושה של אמפתיה, שוויון וסובלנות.

המעגל בנוי מחוליות. כל אחד יכול ותורם למעגל את חלקו. חוליה חלשה במעגל קובעת את חוזקו. המשפחה היא מעגל. במעגל אינטליגנציות מרובות, כמו בכיתה. ככל שהאדם מפותח יותר, המעגל שלו מתרחב. אמא אדמה היא מעגל.

המעגל מתאפיין במספר ארבע:

  • ארבע רוחות שמיים,
  • ארבע עונות השנה,
  • מעגל היממה: שחר/זריחה, צהריים, שקיעה, לילה,
  • מחזור חייו של האדם: מלידה עד גיל 20, צעיר עד גיל 45 (מתאפיין באסרטיביות ונחישות), סתיו: 45 עד 60, שלכת מתחילים להבין מה הסיפור, הבנת העיקר, בשלות. התכנסות לתמצית. הבנה מאד מעמיקה.

לילה / חורף: גיל 60 ומעלה. לא רואים החוצה, רק פנימה. מעמד "שומרי החכמה" עם כל הגינונים המותרים למעמד זה. בני מעמד זה צמחו לתוכו. שומרי החכמה מהווים מודל להשראה.

יושבי המעגל לומדים לכבד את כל הפנים המרכיבות כל חוליה במעגל, את הילד שבי, הצעיר, הבוגר, החכם. בכל אדם מתקיימים ארבעת השלבים ועוברים איתו משלב לשלב. לכל חוליה במעגל יש מטרה: להתבגר בקומה זקופה.

גם בדורות הקדומים, מהם התפתחה החברה המערבית, ידעו לכבד את "הזקנים". ראו על הזיקנה במקורות היהודיים (קרא עוד).

 בפירמידה מתנהל מתח של שאיפה לעלות במעלה ההישגים, ההצלחה, הרווחה, הכלכלה. מאבק מרפקים. אין שוויון. מרבית החוליות נמצאות בתחתית הפירמידה.

החלק השני של הסדנה בטנקה הוקדש לשיחה על התוף ותיפוף ותנועה על פי מקצבים קבועים ופשוטים. נענו במעגל עם כיוון השעון, גם כדי לראות את ה"אש" והעצמים שבמרכז מנקודות מבט שונות. אולי זו אנלוגיה לאמפטיה.

המסר של התיפוף במעגל הוא להשתלב, לא להשתלט. הקשבנו לתיפוף הקבוצתי ולטיפוף שלנו. המשמעות של הפעילות שלנו היא שהיא חוזרת אלינו. אנחנו מזינים ומוזנים בה בעת.

"זו לא פעילות דתית אלא פילוסופית חיים", אומרת נטע אלון.

קבלנו הרבה השראה וחיזוק לפעילות שלנו מול התלמידים.

לאלבום התמונות לחץ כאן