הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

קוים לחיזוק הדמוי העצמי אצל ילדים

מתנדבי "ידיד לחינוך" הירושלמים - לומדים

כתבה: חוה קדם

במסגרת ההשתלמות השנתית שנערכה לקבוצת המתנדבים הירושלמית, הרצתה הגב' נילי ורדי, מדריכה בכירה במכון אדלר על חיזוק הדמוי העצמי אצל ילדים.

התלמידים הנעזרים על ידינו הם  לעיתים קרובות בעלי דימוי עצמי נמוך ולכן, אחת המטרות שלנו כמתנדבים היא  לחזק את אמונתו של התלמיד בכוחותיו וביכולותיו, ולאפשר לו לקבל את עצמו.

לא אחת אומר ילד לעצמו: "אני לא מספיק טוב, ממילא אני לא אצליח". הוא מצפה לכישלון ואכן, בעקבות הציפייה, הכישלון מגיע.

עלינו כמתנדבים הבאים לעזרתו, ללמוד לעודד אותו ולחזק את אמונתו בכוחותיו וביכולותיו. ילדים כאלה זקוקים לעידוד, כדי לחזקם ולגרום להם להבין שבכל דבר ובכל מצב יש משהו חיובי           

והמטרה היא להכיר את הילד, את התלמיד שבו ולשאול אותו: איפה קל לך ? מתי קל לך יותר להתרכז? מה מקשה עליך ובאיזה מקצוע היית רוצה להתמקד? חשוב לקבוע מטרה התלויה בתלמיד

ובאחריותו, מטרה מציאותית, ספציפית.

מהם בעצם עקרונות העידוד?

קבלה ללא תנאי – כשאנו מקדישים מזמננו לתלמיד, לפחות בהתחלה, בואו נקבל אותו כמות שהוא. חשוב שניצור תחושה של כבוד הדדי בינינו, תוך הדגשת הנקודות החיוביות של הילד. גם אם יטעה, 

בואו נתיחס לטעות כאל דרך למידה.                   

נשתדל להתקדם איתו במידה, לא בבת אחת ולא בלחץ, ניצור בינינו תקשורת מעודדת ונמנע מביקורתיות ומשיפוטיות.

בנושא זה חשובים גם הגבולות. ילדים כאלה זקוקים לדמות שמחזקת ומעודדת אותם, אבל, במקביל מציבה גבולות ברורים. גם זה חלק מתפקידו של המתנדב.