הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

צרור מכתבי מתנדבות ואשת קשר אחת

כתבה: אילת לב, אשת הקשר בביה"ס "קרית עמל"

מידי יום, על פני רצף של שבע שנים ויותר, אנו זוכים להתנדבותם העקבית והנאמנה של "נבחרת  מתנדבי ידיד לחינוך".  כל אחד ואחד בדרכו שלו, אישיותו וכישוריו הייחודיים,  מאפשר לתלמידים את העזרה הראויה במקום ובזמן המתאים.

מתנדבים פנסיונרים יקרים מעורבים ומשמעותיים בעשייה הבית ספרית: מיכאל, שעיה, חנה, רפי, יהודית ואיל,  וכל זאת בהובלה מקצועית ובלתי מתפשרת של נועה רפאלי - רכזת המתנדבים בטבעון.

במשך השנים התגבשו מערכות יחסים אישיות וייחודיות מול הצוות החינוכי, מה שמאפשר עבודת התנדבות משמעותית המתאימה את עצמה לצרכי המתנדב, התלמיד והמורה.

המתנדבים היקרים הם חלק בלתי נפרד מהנוף הבית הספרי ומהווים עוגן ונדבך נוסף בעבודת ההוראה. תמיכתם מורגשת ומשמעותית בכל התחומים: לימודי, העצמה אישית, שפור הבטחון העצמי של התלמיד, אוזן קשבת ולמידה קצת אחרת...

הם פועלים ומסייעים בלמידה: מתמטיקה, אנגלית וגם שעת ספור בספריה. חלקם מלווים תלמיד בתמיכה אישית דרך משחק ושיח. יש מתנדב אשר מסייע בחווה החקלאית ובסיורי הטבע, ישנן מתנדבות המסייעות בכיתות א,ב ואף מתנדב המעשיר את עולמם של תלמידים בחשיבה מתמטית גבוהה.

פועלם של מתנדבי "ידיד לחינוך"  מהווה חיבור בין דורי מרגש, ביטוי לעוצמה אנושית ייחודית ומרגשת. אלו אנשים יקרים שיוצאים מביתם כדי לתת מעצמם לזולתם, כדי לתרום ולהועיל, כדי לסייע ולחזק את התלמידים – דור המחר.  

מיכאל המתנדב מספר:

לא יאומן, עוד שנה עומדת להסתיים וכמעט שמונה שנים אני מתנדב  בבית ספר "קרית עמל" , נהנה ואוהב את ההתנדבות. אני אוהב להקדיש יום שלם לפעילות בבית הספר, להגיע לשעור הראשון ולהשאר עד סוף היום . ליוויתי ותמכתי בילד במשך שנתיים  ועזרתי לו במקצועות השונים. עבורי זה מרתק לחזור ולהיזכר ב"גירסא דינקותא". הילד השתפר מאד וזה סיפוק גדול  גם עבורי.

אני חייב לציין שאין גבול להערכתי את המאמצים שהמורים וכל הצוות החינוכי עושים כדי לקדם את תלמיד ולא "להשאיר פצועים בדרך", כל זאת בייחוד כשאני נזכר איך בעבר המערכת  לא הצליחה לפתור את הבעיות, השאירה תלמידים מתקשים מאחור, וכך הם  פשוט נשארו כתה. ( שנה נוספת באותה כתה). רק הורים בעלי אמצעים יכלו בעזרת מורים פרטיים להעביר את רוע הגזירה.

לי, כמו לכולנו, המתנדבים, חשוב להרגיש שיש בפעילותנו תרומה ממשית. ידוע שההשקעה בחינוך באה לידי ביטוי לעיתים רק לאחר תקופה ארוכה ולכן לא תמיד ברור אם השארנו חותם בעבודתנו, אם כי מקווה שכן. אשמח שהתלמידים שאני מלוה יצליחו בשנה הבאה בכניסתם לחטיבת הביניים. אני מקווה להמשיך ולפעול עם תלמידים מכתות ד-ה, כדי שאוכל  ללוות אותם ולעזור להם יותר משנה אחת. יש חשיבות להמשכיות לשני הצדדים: למתנדב ולילד. אני מעדיף לפעול עם ילדים בוגרים יחסית, כי אז יש גם אתגר ועניין לימודי.

 

איה  הגר מספרת:

כבר שמונה שנים אני מתנדבת אצל אותה מורה  בבית הספר "נרקיסים" ועוזרת לילדים המתקשים באנגלית. אני מאד נהנית לעבוד עם מורה זו ולהיות חלק מהוראת האנגלית בבית הספר.  אני תמיד יכולה לפנות אליה ולשתף אותה בחוויותי, התרשמויותי והתלבטויותי ולקבל ממנה כבוד והערכה, סיוע ותחושה של שותפות, והרגשה שמה שאני נותנת, הוא מספיק טוב ומוערך ועל כך תודתי. למדתי ממנה לאט לאט ללמד קצת יותר טוב.

אני אוהבת את הילדים, את הקשר האישי שנוצר בחדר כשאני עובדת עם  ילד אחד או קבוצה קטנה, את השיחות עמם, את השמחה של הילדים וגם הכיף שלי שהנה, הם באים אלי ברצון. אני אוהבת את התמימות הילדית ואת המוטיבציה שלהם ללמוד ולהתקדם. לא מעט פעמים אני חשה שאין  ביכולתי לסייע מספיק, אבל באפשרותי לעזור ולהקשיב ולתת לכל ילד יחס של כבוד, חיבה ואכפתיות.

אני באה בשמחה לבית הספר בכל שבוע, והזמן עובר לי במהירות ובנעימות. אני מרגישה כיום חלק מבית הספר, מכירה את צוות המורים וחווה את האוירה במקום, החל מהחיוך לו אני זוכה לקבל  בהגיעי בבקר וכלה במתרחש בחדר המורים בהפסקות.

אני מוקירה תודה על החדר הנחמד והנוח שבו אני עובדת, זה לא מובן מאליו וזה מאד מוסיף לתחושת השייכות והאינטימיות, ולעבודה עם המורה והילדים. זה הבית בתוך הבית!!!

 

 

מיכל  רוזנברג מקרית טבעון , מתנדבת בבית ספר "נרקיסים"   מספרת:

התלבטתי אם להתנדב. בעיקר חששתי, אולי אינני מתאימה להתנדבות בביה"ס.

להפתעתי מצאתי שההחלטה להתנדב במסגרת "ידיד לחינוך"  פתחה בפני דף חדש ומרגש.

תמיד עסקתי בעניינים שהלהיבו אותי. הייתי בת מזל לעבוד בתחום יצירתי, שחייב מחקר, כתיבה, יחסי ציבור, עבודה עם יוצרים ואחריות לתקציבים גדולים.

והנה, עם היציאה לגמלאות וההחלטה להתנדב, גיליתי כמה מרגש ומהנה לעבוד עם תלמיד/ים ודווקא הצעירים מכתות א-ד, ואם צריך, אז באופן פרטני גם תלמידים מכתה גבוהה יותר. ההתנדבות החזירה לי את הקשר לימי ילדותי, לחוויות של אותו עולם.

ההתנדבות איפשרה לי להמשיך להיות יצירתית, לסייע לתלמידים בדרך פחות שגרתית. למשל, עם תלמידה אחת שהתקשתה בחשבון, אבל אהבה לשחק ולדמיין, למדנו חשבון באמצעות תכנון תקציבי של טיול לאילת של שתי כיתות מבית הספר שבצפון. או למשל ניהול חנות ספרים.

עם קבוצת בנות המחזנו בפורים את "כובע הקסמים" מתוך ספרה של לאה גולדברג: "מה עושות האיילות".

אני מתנדבת שלושה ימים רצופים, 4-5 שעות ביום, מה שמאפשר לי , בהסכמת המורה, מרחב של עשייה.

נקשרתי מאד למורה בזכות אצילותה ונדיבותה, וכבר חמש שנים אני מסייעת  לה, צמודה אליה בכל שנה בכתה שהיא מלמדת. חוויה לפגוש מורה מקסימה, שטורחת בשקידה למען תלמידיה עד כדי כך,  שלעיתים איננה יוצאת בהפסקות לחדר המורים, ונפלא לפגוש תלמידים נפלאים.

עולמי התמלא בתוכן חדש ומרענן. עולמי התרחב והכרתי אנשים חדשים מקסימים בחדר המורים. אני מאחלת למי שרק יכול, להתנדב.