הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

נעמי שפיצר מידידי החינוך בירושלים מפעילה תלמידים באמצעות משחקים

שמי נעמי שפיצר. אני מורה, מחנכת ויועצת חינוכית בגימלאות. הייתי במערכת החינוך (ועדיין שם) כבר למעלה מיובל שנים.

בתיכון הייתי מדריכה בצופים. בצבא שירתי בנח"ל, טיפלתי והדרכתי ילדי בית ספר.
למדתי הוראה לכיתות תיכון במכללת דוד ילין (ירושלים) וסיימתי תואר שני בייעוץ חינוכי באוניברסיטה העברית.
אחרי פרישתי מהעבודה התקבלתי כיועצת חינוכית לבית הספר ע"ש זלמן ארן בירושלים. חמש שנים עבדתי בבית הספר ובשנתיים האחרונות אני ממשיכה את עבודתי כיועצת בהתנדבות במסגרת עמותת "ידיד לחינוך".

אני מתנדבת גם בבית הספר המסונף למחלקות הילדים בהדסה עין כרם בירושלים.

בעבודת ההתנדבות אני מנצלת משאב חשוב, הקיים אצלי משנות עבודתי ואילו המשחקים הייעוציים והדידקטיים שלי.

בין המשחקים ישנם רבים שפיתחתי עם תלמידי שהופנו אלי לייעוץ, וכן משחקים שנועדו לסיכום נושא לימודי.

כך הפכו המפגשים שלי עם תלמידי למגוונים, משתפים ומאתגרים יותר.

אני מצרפת דף מידע על המשחקים, שהכנתי עבור חברותי היועצות בירושלים. אני מוצאת ששילוב המשחק מתאים מאוד לנו המתנדבים ככלי עזר בידנו להניע ולעזור לילדי בית הספר. המשחק על גווניו השונים מבטיח קשר טוב עם הילדים תוך שיפור וגיוון בהוראה.

אשמח לשתף את חברי העמותה בנסיון העשיר שיש לי בתחום זה.

 

המשחק הייעוצי 

במסגרת עבודתי כיועצת, לעתים קרובות אני מפתחת יחד עם תלמידי משחקים בתכנים שונים, הקשורים בכישורי חיים. באמצעות הכנת המשחק צצים ועולים לבטים, תסכולים ובעיות, הבאים לידי ביטוי בתהליך עצמו.

למשל, אחד המשחקים שפיתחתי, הוא משחק קופסא ובו לוח משחק וקוביות. מצורפים אליו כרטיסיות שחלקן משימות וחלקן תכונות, וכמו במשחקים אחרים מסוג זה, מתקדמים על הלוח, ומגיעים למשימה. במקרה שלנו, שולפים כרטיס ובו כתובה המשימה. יש משימות שונות כמו בנושא גיבוש כתה או בעייה חברתית כלשהי. יש משימות ובהן תכונות שונות, כמו למשל: אני מתרחק מכל מריבה.

הכרטיסיות מעוררות דיונים. למשחק חוקים ברורים באשר לאופן ההתקדמות. אפשר לקפוץ קדימה או אחורה, בהתחשב בשיתוף הפעולה של השחקן ולפי חוקי המשחק התואמים את המטרה.

 

נוצר קשר עמוק ומשמעותי עם הנועצים. אנו דנים בנושאים שעולים, מציעים פתרונות, עובדים על שיפור הסגנון ועיצוב המשחק.

 עם המוצר המוגמר מגיעים לכיתה, כשהילדים היוצרים, הם המפעילים את המשחק.

לא פעם קרה, שילדים שהיו בשולי החברה פתאום מוצאים עצמם ב"קדמת הבמה", זוכים למשוב מחבריהם, הם במרכז. יש לא מעט ילדים שהתנסות זו חיזקה את ביטחונם העצמי.

המשחק שנוצר, הופך עבורי כלי מצוין לעבודה פרטנית, לעבודה בקבוצות ואף להפעלת הכיתה כולה במסגרת שיעורי כישורי חיים או שעת מחנך וחברה.      

דוגמאות לנושאים בהם עוסקים המשחקים:

  1. בעיות חברתיות של תלמידים.
  2. בעיות התנהגות ותפקוד לקוי בבית הספר.
  3. זהות אישית.
  4. גיבוש כיתה
  5. מניעת אלימות

בחודש מרץ השנה הצגתי את משחקי בפני היועצות הירושלמיות, זכיתי לתגובות אוהדות ביותר. אני מקווה שהמשחקים יצאו לאור וישמשו כלי עזר משמעותי בעבודת הייעוץ.