הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

מתנדבי אצבע הגליל – על ביה"ס רמב"ם, על התלמידים מבני המנשה ועל לימוד בעזרת המוזיאון לתולדות מטולה

מאת: זהבה ניישטיין

לפני כשלוש שנים הצטרפתי לעמותת "ידיד לחינוך", שפעילותה הברוכה הגיעה לקריית שמונה ביוזמת המורה רותי סגרון, המרכזת עכשיו את הקבוצה שלנו. התחלתי להתנדב בבית ספר יסודי ממ"ד "רמב"ם".

מנהלת בית הספר, רחל הוד, וצוות המורים, מסורים מאוד ודואגים לכל תלמיד ותלמידה, כך שזכיתי להצטרף למוסד חינוכי ששוררת בו תמיד אווירה משפחתית חמה, מחזקת ותומכת, עם סובלנות וכבוד לכל אדם.

אני מלמדת תלמידים מבני המנשה ואחרים. ככל שאני נחשפת לעדת בני המנשה שעלתה לישראל מהודו, כך אני יותר מתרשמת מילדי העדה המיוחדים בעדינותם ובשלוות הנפש שלהם. הם תלמידים שקטים ובעלי מוטיבציה גבוהה להתקדם וללמוד. גם השנה קלטנו ילדים חדשים מבני המנשה. אחת מתלמידותיי, בוגרת כיתה ה', עלתה ישירות לאולפנית ("קפצה כיתה"), בזכות הצטיינותה בלימודים. ילדה צנועה ונעימה זו – לא רק שהיא ממשיכה להצטיין גם בבית ספרהּ החדש, אלא שהיא גם עוזרת לאחיה הצעירים להשתלב ולהתקדם.

כיוון שמבנה בית ספר "רמב"ם" עובר תהליך שיפוץ, בשנה שעברה לימדנו בתוך אתר בנייה, כלומר נשארנו בבית הספר תוך כדי השיפוץ. השנה בית הספר התפצל. כיתות אחדות עברו למתנ"ס ואחרות עברו לאולפנית שבקרית שמונה. גם למצב הנוכחי השלכות ומחירים, וסבל רב נגרם לתלמידים ולמורים. למשל, הילדים הצעירים חייבים להגיע בהסעה, במקום לצעוד רגלית לבית הספר הנמצא בשכונת מגוריהם, וילד שמחמיץ את ההסעה, אינו מגיע ליום לימודים. למורים, זו עבודה בתנאים קשים מאוד ובצפיפות. למרות כל זאת, אנחנו, ארבע המתנדבות, ממשיכות להגיע ולסייע, בתקווה שנשוב במהרה לבית ספרנו המשופץ. אגב, שתיים מבין ארבע המתנדבות עבדו בבית הספר, ומיד עם פרישתן החלו להתנדב בו בסיוע למורות החדשות ולתלמידים.
פרויקט "ידיד לחינוך" חשוב במיוחד לבית ספר זה, כי יש להעניק לילדים יחס אישי ואוזן קשבת ולקדם אותם בלימודיהם.

אני תושבת מטולה, ומתנדבת מזה שנים אחדות גם בקהילה שבה אני חיה, לצד גמלאים נוספים. השנה התחלנו לקיים שעת סיפור, וכיתות בית הספר היסודי במטולה מגיעות אלינו, לספרייה (מבנה בית הספר הזמני נמצא בסמיכות לספרייה, גם במטולה משפצים). אני מאמינה שבאמצעות מפגשים אלה אנו מצליחים לעורר בילדים מוטיבציה לקרוא ולשאול ספרים מהספרייה, ובכלל, מחזקים את זיקתם לספרות ולספרים.

השנה גייסתי מתנדבים נוספים במטולה. המתנדב זכריה חכם (מורה ומנהל בדימוס) מלמד את הילדים נושאים שונים באסטרונומיה ובמבנה המוח – תחומי העשרה שאינם נמצאים בתכנית הלימודים הרגילה. המתנדב דני קרן (בעברו קריין רדיו) קורא לילדים בשעת סיפור. המתנדב אהוד ניישטיין, בן מטולה, מספר לילדים על ראשית ימי המושבה (לפני 123 שנים), על ילדותו במטולה ועל החקלאות של פעם לעומת זו של היום, בעזרת המוצגים במוזיאון המקומי. ביחד אנחנו מדריכים את ילדי בית הספר בביקורם במוזיאון, ומקרבים אותם לתולדות המושבה בה הם גדלים ומתחנכים.

מעבר לחשיבות שביצירת תחושת שייכות וגאווה מקומית בקרב התלמידים, המפגשים הללו עם ותיקי המושבה מבססים קשר בין הצעירים לוותיקים – המורים המתנדבים. הילדים לומדים לכבד את המבוגרים, להוקיר ולהעריך את פועלם, את ניסיון חייהם ואת רצונם לתת ולתרום מהידע הרב שלהם לצעירים.