הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

מתוך הדרכת מתנדבים חדשים בראשון לציון

מאת: המתנדבת בתיה

בחודש נובמבר התכנסו כעשרים ושלושה מתנדבים  (מתוכם שלושה ותיקים)  כחלק מתהליך הכשרה למתנדבים חדשים.

המפגש התקיים ב"בית זרובבל חביב", שהפך למקום התכנסות למתנדבי "ידיד לחינוך" בראשון לציון. הנושא: "הכלה הלכה למעשה: "כלים ישומיים לחיזוק ועידוד המסוגלות העצמית".

ד"ר מרגלית עובדיה שהיא גם רכזת יישובית של המתנדבים בראשון לציון, הרצתה בנושא.

לאחר התכנסות וכיבוד, נכנסנו לאולם, שם חיכתה לנו הפתעה- על המושבים היו מונחים דפים וכלי כתיבה, והנוכחים  התבקשו לכתוב  מכתב למתנדב מאת תלמיד או תלמידה  בסוף השנה. לקח לנו זמן להבין, אבל כולם החלו לכתוב והמראה היה מרגש. לאחר סבב היכרות תוך שכל דובר מציג את שמו, תחום התנדבותו ובית הספר שבו מתקיימת ההתנדבות, היה צריך לבחור ולהקריא משפט מרגש מהמכתב שנכתב.  מרגלית חילצה מתוך הדברים שנשמעו, את התכונות המאפיינות את המתנדב . בהמשך הציגה  והרחיבה את מאפייני התלמידים בדגש על תיפקודי הלומד במאה ה21 וגם הציעה והדגימה דרכים וכלים  יישומיים להעצמת התלמיד, כדי לחזק את המסוגלות העצמית שלו. למשל: זמן למידה יעיל מתקיים ברבע הראשון של השיעור, ולכן חשוב דווקא בזמן הזה לחשוף וללמד את התלמיד מידע חדש. חשוב לחלק את זמן השיעור לשלושה מקטעים: למידה, תירגול שמהווה קליטה של החומר וסיכום בע"פ של התלמיד את מה שלמד.

מוצע לתת לתלמיד לקרוא קריאה קולית את מה שכתב, כי אז מתבצעת למידה. לדבריה של מרגלית, רוב התלמידים רוצים ללמוד, אך בגלל תחושת הכישלון וחווית התיסכול מכישלון, הם מסרבים להיות שותפים וללמוד, לכן חשוב לברר עם התלמיד את מה שהוא אוהב ומשם להתחיל ולהעצים אותו. המרצה הדגישה שאת התלמיד מודדים בהצלחה שלו מול עצמו ולא מול אחרים, כך אפשר לקדם אותו.

חשוב לבנות אמון, לטעת אמונה ולאמן את התלמיד, ואז הוא יחזיר בשיתוף פעולה ויהיה מוכן ללמוד ולהתנסות, כי במקום שיש ביטחון, יש למידה. מרגלית הציגה דוגמאות רלוונטיות שיכולות לעזור ולקדם את התלמיד. אפילו איך מקיימים שיחה, במה מתחילים,  מה מותר ומה אסור. את ההרצאה סיימנו בצפייה בסרט  שסיפר מה ואיך תלמידים מרגישים בכיתה כשהם יושבים  ולא מבינים את מה שמלמדים אותם.