הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

מפגש רכזים ראשון לשנת תשע"ח: תיאור מצב, אתגרים ותכניות

מתוך מפגש פתיחת שנה בידיד לחינוך

כתבה: ריקה שפרינצק

מפגש ראשון של רכזי ישובים ומתנדבי מטה של "ידיד לחינוך" לשנת תשע"ח התקיים לקראת סוף חודש אוקטובר. במפגש השתתפו רכזים חדשים שהצטרפו לאחרונה לעמותה במקומם של אלה שפרשו וגם נציגים של דור המייסדים.

מנכ"ל העמותה, נמרוד אקרמן סקר את מצב העמותה והאתגרים העומדים בפניה:
בידיד לחינוך יש כיום 2600 מתנדבים. רבים נמצאים עדיין בתהליך הצטרפות לעמותה ועד לחודש ינואר קיים צפי לגידול עד ל- 3000 מתנדבים.
לאחרונה, לאחר הצטרפותה של קריית שמונה לרשימת הרשויות הפעילות ב"ידיד לחינוך", אנו מגיעים, אמר אקרמן, לארבעים רשויות, שיש לנו בהן מתנדבים ברחבי הארץ עם 37 קבוצות.
אקרמן דיבר על אתגרי העתיד ש"ידיד לחינוך" תצטרך לתת עליהם את הדעת:

האחד הוא קיומו של פוטנציאל לקשר מעמיק יותר עם משרד החינוך על רקע כניסתו של שמואל אבואב המנכ"ל החדש של המשרד לתפקיד. קיים דיבור על הכנסת שותפים חינוכיים – תומכי הוראה לכל מורה: סטודנטים, מתנדבים מעמותות שונות וגם חברות עיסקיות שנושא ההתנדבות חשוב בעיניהן. הדבר עשוי להיות חשוב עבורנו, אמר אקרמן, ויש להיערך לכך.

האתגר השני הוא מספר הגימלאים ההולך וגדל עם השנים. הדבר יגביר את הביקוש להתנדבות וגם לכך יש להיערך.

אתגר שלישי בתוך "ידיד לחינוך" פנימה מתבטא בשאלה, כיצד מסיימים תפקיד בעמותה. החשיבה צריכה להיות גם לגבי מתנדב שפורש והדרך שבה נפרדים ממנו וגם לגבי הרכז היישובי. מדובר בגימלאים שכבר פרשו פעם אחת וכעת צפויה להם שוב חוויה דומה של פרישה נוספת. הדברים אינם קלים כלל ועיקר. "בית הלורדים", שהוקם לאחרונה כמקום מפגש לרכזים ותיקי העמותה הוא חלק מהתשובה. הוחלט גם לתת אופציה לרכזים המכהנים בתפקידם כבר למעלה משמונה שנים להגיע למפגשי הוותיקים כסוג של הכנה לקראת הפרישה בבחינת "לא סיימתם, יש עוד המשך".

הנוכחים התעדכנו פעם נוספת על מאגרי ההדרכות הקיימים ביישובים השונים מטעם העמותה, על ההדרכות למתנדבים החדשים, על ההשתלמויות השונות, על תכנית חוסן בחולון ובמודיעין ועל למידה בכל גיל שמתרחבת השנה לשבעה קמפוסים.

יו"ר המזכירות הפדגוגית, לאה רוזנברג, סיפרה כי בנוסף להתייחסות "ידיד לחינוך" לנושא הסובלנות, בו הוחל לפני כשנה, יתווסף השנה גם נושא תרבות הדיבור, אשר קשור, כמובן, לסובלנות. עיקר דבריה של רוזנברג נסבו על ערכי הליבה של העמותה. ככל שאירגון גדל ומצליח יותר, אמרה, קשה לשמר את ערכי הליבה, ואת השיח הבלתי פורמלי שהיה קיים בראשית האירגון, חשוב לשמר את האנושיות והאיכפתיות. יש לעסוק בתבחינים, אמרה, של הערך המוסף אותו מביאים הגימלאים לחינוך, לא למערכת. אותו ערך מוסף שהגימלאי מביא לבית הספר ולתלמיד, ושהמערכת הרגילה לא יכולה לספק.

המשך המפגש עסק בנושא הצילום בעקבות תחרות צילומים שנערכה בעמותה ואשר מטרתה הייתה לשקף את "ידיד לחינוך" וערכיה. בפעילות שנערכה, בחרו המשתתפים את הצילומים הטובים ביותר ונימקו את בחירתם. הצילומים יוצגו ויפורסמו.

הרצאתו של הצלם הדוקומנטרי פליקס לופה חתמה את המפגש.