הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

מפגש מתנדבים בנושא תקשורת בין אישית

מהי תקשורת ? ובכן תיקשורת היא קשר, רשת, שרות ושרשרת. התקשורת מתחלקת לשני מישורים: תיקשורת אישית ובינאישית. התקשורת האישית מבררת האם אני מחובר ברגע זה לרגשותי ? מה קורה לי עכשיו ? התקשורת הבינאישית יכולה להיות אינדיבידואלית או קבוצתית. התקשורת הבינאישית כוללת מגע ושפת גוף.

ב 11 לדצמבר נערך מפגש המתנדבים בבת ים כהמשך לנושא תיקשורת בהנחייתה של הגב' יונה סלע והרצאתו של הד"ר גבריאל רעם מומחה לשפת הגוף.

בתחילת המפגש יונה שאלה מהי תקשורת ? ובכן תיקשורת היא קשר, רשת, שרות ושרשרת. התקשורת מתחלקת לשני מישורים: תיקשורת אישית ובינאישית. התקשורת האישית מבררת האם אני מחובר ברגע זה לרגשותי ? מה קורה לי עכשיו ? התקשורת הבינאישית יכולה להיות אינדיבידואלית או קבוצתית. התקשורת הבינאישית כוללת מגע ושפת גוף.

הצלחתנו  עם הילד בבית הספר תלויה בטיב התקשורת בינינו. כשערוץ התקשורת בינינו פתוח הילד מקבל את דברינו. כשערוץ התקשורת סגור וחסום לילד יש התנגדות ריגשית לשיתוף פעולה.

אם כן תקשורת היא אתגר עצום ! עלינו להפעיל את האינטואיציה שלנו ואת האינטיליגנציה שלנו על מנת להיות מתקשרים אפקטיביים ולעמוד באתגר זה.

מה שאנו אומרים – נובע מהשכלתנו.  איך אנו אומרים – נובע מאישיותנו, מהחינוך שספגנו ומהסביבה בה גדלנו.  מה אנו אומרים מהווה 10% מהתקשורת שלנו עם הזולת ואיך אומרים מהווה 90% מהתקשורת.

על מנת ליצור קשר ריגשי אנושי ופתוח עם התלמידים עלינו לשדר להם אמינות, חם וחיבה.

תשאלו איך עושים זאת ?

ובכן מישירים מבט אל בן שיחנו ואם אנו מרכיבים משקפיים נסיר אותם מדי פעם על מנת שלא יהוו מחסום בינינו.

עומדים ליד הילד או המבוגר עם נטיה קלה קדימה – דבר המשדר שאפשר לפנות אלינו וכי אנו ידידותיים.כשאנו יושבים מול בן שיחנו נדבר אליו בגובה העיניים ונשדר אסרטיביות.  נשב כמובן בגו זקוף ומבטנו מופנה אליו. לא נדבר אל מישהו שגבו מופנה אלינו.תנועות הידיים צריכות להיות נינוחות ושלמות. נפתח את ידינו בתנועה מעגלית כלפי חוץ – בתנועה מזמינה וכן נעשה כשנבקש מהתלמיד או מבן שיחנו להתישב על כסא.נדבר בקול איטי ושקול, באינטונציה ברורה, נקפיד על גוון הצליל והמבטא.

אם ברצוננו להגיש לבן שיחנו עט לכתיבה נגיש לו את העט בצורה מאוזנת ולא נפנה את חוד העט כלפיו כיון שיש בכך מסר של תוקפנות.יש בכל אלו לרכוש את אמונו של בן שיחנו.  העלאת המודעות לתקשורת הבלתי מילולית עוזרת מאוד ליצור תקשורת חיובית.

רושם ראשון נוצר ב – 7 שניות. בזמן כה קצר עוברים אלפי מסרים סמויים תת הכרתיים.נזכור שאין הזדמנות שנייה לתקן רושם ראשון.נשתדל לאמץ משהו משפת הגוף של הילד או של בן שיחנו כמו תנועת יד שלו או מחווה גופנית אחרת שהוא עושה ובכך הוא ירגיש שאנו איתו ולצידו.וזהו למעשה תפקידנו כמתנדבים – לתת לתלמיד תחושה טובה , תחושה שאנו איתו !

יקיריי, אני בטוחה שאתם כבר מיישמים חלק מהעקרונות הללו ובודאי תעשו שימוש נוסף בדברים האחרים שנכתבו וששמענו היום.  אז בהצלחה !

 

כתבה: דינה בר-ציון