הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
JGiveעיגול לטובה

מיזם "למידה בכל גיל" - קרוב ל 100% מהמשיבים על השאלונים במחקר הערכה של דר' עירית דיאמנט ימליצו לאחרים לקחת חלק במיזם זה בעתיד

ד"ר עירית דיאמנט

למידה, הכשרה וליווי הם שלושה יסודות העוברים כחוט השני בפעילותו של 'ידיד לחינוך'. אלה מתרחשים מול כל חברי הארגון, מהמתנדבים, דרך הרכזות והרכזים ועד לאנשי המטה. הלמידה מתקיימת בפורומים שונים. המיזם 'למידה בכל גיל' התקיים זו השנה התשיעית. המיזם החל כלמידה בשתי מכללות, אך כפועל יוצא מההצלחה לה זכה, כמו גם מהביקוש הרב שהיה לו, התקיים בתשע"ט ב- 10 מרכזים, מהצפון, בעפולה, חיפה ויקנעם, דרך המרכז בהרצליה, שוהם, חולון, רחובות וירושלים, ועד לדרום בבאר שבע ובאשדוד. מרכזי הלמידה היו רבים יותר מבעבר ומפוזרים ברחבי הארץ. כך יכול היה מספר רב יותר של מתנדבות ומתנדבים לקחת חלק בלמידה.

בסופו של התהליך התבקשו המשתתפים למלא שאלון, שהכיל בחלקו הראשון מספר פרטים אישיים, ובחלקו השני את חוות דעתם לגבי המיזם שלקחו בו חלק. בסוף השאלון התבקשו לחוות את דעתם באם ימליצו על תהליך למידה דומה, ולציין מהו הדבר המרכזי שהם 'לוקחים' ממפגשים אלה. באופן כללי 66% מהמשתתפים מילאו את השאלונים. כמעט כולם, קרוב ל 100% ימליצו לאחרים לקחת חלק במיזם זה בעתיד.

הדו"ח המסכם את תשובותיהם של הלומדות והלומדים מוצג כך, שניתן ללמוד על תפישותיהם של אלה בכל מרכז בנפרד, וגם לקבל תמונה כללית, ארצית, לגבי המידה בה המשתתפים סבורים, כי המיזם היה יעיל ומשרת אותם כמתנדבות ומתנדבים וכבני אדם.

מספר הנשים גבוה בהרבה ממספר הגברים הלומדים במרכזים השונים. ממוצע שנות ההתנדבות, גבוה, באופן יחסי, בכל האזורים: כ 4.7 שנים. מרבית הלומדות והלומדים לא השתייכו בעברם למערכת החינוך (49% לעומת 32%).

הדו"ח חולק לשלושה חלקים: תשומות, הפעלה ותפוקות ותוצאות. בחלק התשומות נבדקה המידה בה המיקום הגיאוגרפי הנוח והעובדה שהלמידה הייתה ללא עלות, השפיעו על החלטת המתנדב/ת להצטרף ללמידה. בחלק העוסק בהפעלה, נבדקה המידה בה השימוש במתקני הלמידה נתפש כנוח, המידה בה נחשפו הלומדים לעולמות תוכן חדשים. תחום אחר שנבדק היה, המידה בה הלמידה חיזקה את הקשרים בין המתנדבים והמידה בה הייתה זו הזדמנות להתייעץ ביניהם, בקבוצת השווים. אשר לתפוקות, נבדקו תפוקות אישיות, הכוללות את המידה בה ציפיותיהם מן הלמידה מולאו, המידה בה הם עושים שימוש בנלמד בחייהם האישיים, והמידה בה הם קיבלו כלים הניתנים ליישום במלאכת ההתנדבות. בהקשר לתוצאות, ביקשנו להכיר את תפישתם של הלומדות והלומדים את 'ידיד לחינוך', כתוצאה מעצם האפשרות שניתנה להם ללמידה: התחושה שהם חשובים לארגון והתחושה שהארגון הוא גוף מקצועי.

מתגובותיהם של המשיבים לשאלה הפתוחה, שבסוף השאלון ('מה הדבר המרכזי שאתם לוקחים מן המפגשים'), למדנו כי בלמידה עצמה הם חוו:

"פגשתי אנשים עם סיפורי חיים מעניינים ומיוחדים. פגשתי אנשים שאיכפת להם מהזולת ועוזרים לסביבה", "מפגשים עם אנשים שמהווים מקור השראה לעשייה", "מאיר נקודות למחשבה שלא הייתי ערה להן במשך חיי 'הקצרים'", "נקודות הסתכלות נוספות".

אשר לקבוצת השווים – למתנדבות ולמתנדבים: "החוויה המשותפת עם שאר המתנדבים, יחס המארגנות והביחד עם כולם", "פעילויות כגון אלה מעלות את הקשרים בין המתנדבים בכלל, ומאיר את הטוב שבמתנדבים", "למדתי שההתלבטויות שלי משותפות לאחרים", "המפגש בין המתנדבים והצבת דילמות".

אשר להפעלה, באופן כללי: "ההרצאות היו מעשירות ופגשנו מתנדבים מערים שכנות לחולון",

"מפגש עם מתנדבים ממקומות שונים והעשרה בנושאים שנתקלתי בהם".

באשר לכלים שקיבלו ליישום במעשה ההתנדבות: "היכולת לעזור לתלמידים שאינם בשיא הישגיהם", "הרגשה טובה שהילדים מתקדמים", "ארגז כלים להתמודדות עם התלמידים", "להבין יותר את התלמידים", "הנושאים שנבחרו הם בהלימה לעבודתנו כמתנדבים", "למדתי שלכל תלמיד יש אפשרויות למידה והעיקר לבטוח בעצמך", "שאפשר לעזור לכל הילדים גם אם הם שונים", "קיבלתי כלים ליישום בעבודתי כמתנדבת", "פיתוח נושאים חשובים שאפשר ליישם בהתנדבות ובכלל", "כיצד להתנהג במצבים פסיכולוגיים יוצאי דופן", "הבנה שיש בידי כמתנדב יכולת לתרום משמעותית לתלמיד תוך התייחסות אליו בגובה העיניים, "לקחתי איתי דברים חדשים ומעניינים שיעזרו לי בהתנדבות".

המשיבים לא חסכו מילים גם לגבי התרומה של הלמידה להם עצמם, כבני אדם: "הזדמנות ללמידה למען התפתחות וחידוד ידע קיים", "להמשיך ללמוד ולהתפתח בכל גיל, להמשיך לאתגר את המוח ואת הגוף בכדי לשמור על איכות חיים".

לכן אין זה מפתיע שבמקומות רבים כל המשיבים (100%) ימליצו לאחרים לקחת חלק בלמידה כזו.