הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

למידה חוויתית – יצירות מסיפורים

מאת: סמדר לוין

בילדותי, הספרייה הייתה מקור אין סופי ל"חלימה" על כנפי הדמיון.

לקח לי לפחות שנתיים ללמוד לקרוא (אוף! זה היה ממש קשה לילדה עם "קוצים בטוסיק", שיודעת שהכל בא לה בקלות, בלי להתאמץ, והנה צריך לשבת ולהתאמן!). 
הנס קרה לבסוף, ובכתה ג' נהניתי מקריאה שוטפת. לאחר שאזלו הספרים בבית, כיתתתי את רגלי לספרייה השכונתית הרחוקה, תוך שאני עוברת רחובות רבים, וחוצה כבישים סואנים.

והיום, תארו לכם את העושר האינטלקטואלי שמציע לנו המחשב, האינטרנט, גוגל... והכל נמצא על השולחן בחדר. צריך רק לדעת לחפש ולקרוא.
ואיך אני מקשרת את העידן הדיגיטלי שלנו היום לחוויית קריאה והנאה?
זהו, אני לא!  אי אפשר. הטכנולוגיה השתנתה, אבל מיומנויות כמו קריאה צריך לרכוש וצריך להתאמן! אין מנוס! קריאה צריך ללמוד ולתרגל.
יש אפשרות להקל את התרגול, כדי לגרום לקסם הקריאה לקרות באמצעות משחק, יצירה וחוויות מעשירות.

לפניכם אריה, ג'ירף, ארנב ואפילו פיל, שיכולים ללוות את הקריאה בסיפורים כמו: "מיץ פטל", "האריה שאהב תות", "בנצי" ועוד סיפורים. הדמות/בובה שיצרתם יכולה ללוות את הקריאה.
אבקש להדגיש את הנקודות הבאות ביצירת דמות מהסיפור שמלווה את הקריאה:

  • הכנת הדמות היא אמצעי, המיועד ללוות ולהנעים את הקריאה לילד. (יצירת הדמות אינה המטרה במפגש שלכם).
  • תנו לילדים ללוות את הקריאה עם הדמות שהכינו, תוך כדי הצבעה על הכתוב.
  • ישנה חשיבות רבה ליכולת לחזור על הסיפור. תנו לילדים לומר במילים שלהם, את מה שהדמות אומרת, או מה שהם היו אומרים, אילו היו במקומה.

בהצלחה ובהנאה:

  1. הדפיסו על בריסטול לבן
  2. צבעו את הדמויות שברצונכם ליצור
  3. גיזרו מסביב לקו החיצוני
  4. נקבו עם עיפרון, או בעזרת מנקב את החורים המיועדים לאצבעות, וגזרו עם מספריים
  5. הכניסו אצבע או יותר והנפישו את הדמות
  6. אפשר להעזר בגלילי ניר כבסיס

תוכלו להכין דמויות נוספות ושונות ולעשות מכולם הצגה או לספר סיפור שאתם ממציאים.

אחת האפשרויות לצביעה

לדף גזירה לשימושכם לחצו כאן.