הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

לאתגר ולהקצות מקום לכישורים ומיומנויות להבנת העולם שמחוץ לכותלי ביה"ס

מאת: ירמי לז'ה

במסגרת שעות ההתנדבות שלי בכיתת "מגמת האומנות" בביה"ס "גרץ" בתל אביב, מאפשרים לי מידי פעם להעלות רעיונות חדשים ולאתגר את התלמידים ליצירתיות.

לפני כמה שבועות העליתי רעיון בפני תהל, המורה לאמנות, וחנית, המחנכת, לנסות ולאתגר את התלמידים במשימת עיצוב למוצר יום יומי, לעודד אותם לצאת מעולם הפנטזיה ולהתמודד עם משהו מוחשי.

ישבתי בחופשת חנוכה, וגייסתי את כשרוני וניסיוני הרב בשטח העיצוב, חזרתי לאחר החופש לביה"ס והצגתי בפני המחנכות שרטוט פריסה בצורת קונוס לכוס נייר סטנדרטית לשתיית קפה, ורישומי דוגמאות להמחשה.

ההתלהבות הייתה רבה, והוחלט לאתגר את תלמידי המגמה בנושא.

חילקנו לתלמידים שרטוטים של כוס הקפה, מודפסים על גבי נייר בריסטול לבן. תהל הציגה בפני הכיתה מצגת קצרה, כיצד עושים זאת מעצבים ברחבי העולם ובישראל.

התלמידים החלו בחיפוש ואיור מתווים ראשונים, ואנו עקבנו אחר עבודתם, מציצים ומעירים הערות, מעודדים מהרעיון שמתחיל לצמוח.

בחלק מן המקרים נראה היה שקשה לתלמידים להשתחרר מעולם הגיבורים בו הם צופים. אישית אין לי תלונות. לרגע לא חשבתי שהתוצאה אמורה להיות ברמה של סטודנט במכללה לעיצוב. בסופו של עניין מדובר בילדים וילדות בכיתות ו', שאמנם משמשים כקהל מטרה פרסומי למותגים, ואכן גם "נופלים" ברשת, אך אינם מודעים לתהליך ולעבודה הרבה שמושקעת בעיצוב, ומן הסתם מעולם לא התנסו בזה.

בשלב הזה התחלנו לעזור ולכוון את הילדים כיצד "להלביש" את הרעיון הנבחר על גבי שרטוט הפריסה,

ולהתחשב בנתון, שכוס הנייר היא מבנה עגול, ושניתן בכל רגע נתון לראות רק חלק מן העיצוב.

כל תלמיד גזר את צורת הקונוס מן הבריסטול שבידו, והצמיד את השוליים בהדבקה.

כאשר העמדנו את הכוסות זו ליד זו, התוצאות היו מרשימות כפי שהן מוצגת בצילום.

מעודדים מן ההצלחה, החלטנו בעידודן של תהל וחנית לנסות ולהרים את הרף, ולאתגר את התלמידים בתהליך כולו: בחירת שם למוצר, עיצוב לוגו או סמל מן השם שנבחר, והטמעתם באריזה למוצר. לחלופין, הצענו עיצוב כרזה, במידה והמותג הוא חב' נסיעות.

בשבועיים האחרונים אנו עסוקים בנושא זה, וגם כאן אני חייב לציין שהדמיון עולה על המציאות.

המסקנות שאני אישית מסיק מן התרגיל הזה הן, שחוץ ממקצועות הליבה, שהן תנאי חובה בכל מוסדות החינוך, משרד החינוך אינו מקצה מקום לכישורים ומיומנויות להבנת העולם שמחוץ לכותלי ביה"ס וחבל.

אני שמח שרבים מבתי הספר בארץ פותחים את שעריהם בפני מתנדבים שהרבה שנות ניסיון ועבודה מאחוריהם, ומוכנים לתרום מן הידע שלהם ולהעשיר דורות של ילדים צעירים.