הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

על כסף, חינוך ומה שביניהם

מאת: אירית המברג

שירלי חיים הפתיעה את אילנה שורץ, מנהלת בית הספר "רעות" בראשל"צ, כשהגיעה מצוידת בסל צבעוני עמוס בתיקיה עבה, מערכי שיעור, דפי עבודה, שאלונים ועזרים למיניהם - וכן - גם שטרות כסף - דולרים וש"ח (ממשחק מונופול כמובן). "אין לי כאן ספרי היסטוריה או חשבון" - אמרה לה שירלי -"אני רוצה ללמד את הילדים כיצד להתייחס לכסף, חשוב לי שיבינו מהי מחאת הקוטג', מה מסתתר מאחורי הפרסום הגלוי, מה זה תקציב, מהם מותגים - ללמד על החיים עצמם".

לעמותת "ידיד לחינוך", נחשפה שירלי לראשונה, כשהלכה לסרט בקניון והתרשמה מדברי הנציגה בעמדת הפרסום שם. לדבריה, "סיקרן אותי לעבוד עם ילדים – והאמנתי שאצליח לסייע להם מתוך ניסיוני בגידול ילדי הפרטיים".

שירלי מגדירה את עצמה כ"טיפוס של נתינה". היא מתנדבת בביה"ס "רעות" בראשל"צ, שבו היא מנחה קבוצת ילדים בתחום ההתנהלות הפיננסית כארבע שעות שבועיות. היא מתנדבת גם ב"ביטוח לאומי" ביחידה לייעוץ לאזרחים ותיקים. היא נשואה + 3 ילדים בוגרים, ופרשה לאחר 37 שנות עבודה בבנק, בהן שמשה כמנתחת מערכות בתחומי הגמל, הפנסיה והביטוח, וכמנהלת.

שירלי מסבירה: "חשבתי שמה שחסר לילדים במערכת החינוך זה החינוך הפיננסי - נושא שכל כך חשוב בחיים שלנו. "חינוך פיננסי" הכולל ניהול תקציב, צרכנות נבונה מתוך מודעות לשיטות שיווק שונות, הגינות בפרסום, זכויותינו כצרכנים, השוואת מחירים ועוד".

לקראת ההתנדבות, ערכה שירלי תחקיר מעמיק והכינה ערכה מסודרת של מערכי שיעור תאורטיים ומעשיים, כולל מצגות, סרטונים ופעילויות, הממחישות לתלמידים את הנושא בצורה חווייתית תוך שיתוף שלהם במשחק, בכתיבה, בשיחה ועריכת יומן תקציב – כל זה באווירה נינוחה.

את ניהול התקציב היא מלמדת בצורת משחק תפקידים. התלמידים מקבלים "כסף" ועל גבי גליון הכנסות והוצאות רושמים בטור המתאים - את ההוצאות שעשו (המבורגר, סרט, תרומה) וכן את הכספים שקיבלו. בסוף החודש - מעבירים את היתרה לגיליון של החודש הבא. כך הם לומדים מושגים שונים כמו: יתרת זכות, גרעון כספי, הכנסה קבועה, הוצאות קבועות ומשתנות, ריבית וכו'

ללימוד צרכנות נבונה, הכינה שירלי שאלון אישי לפיו התלמיד מזהה איזה סוג צרכן הוא, ומכאן מפתחים את תהליך הקנייה: מה התקציב שלרשותנו, בדיקת איכות המוצר, מותגים, אמצעי הקנייה (מזומן או כרטיס אשראי) קניה בתשלומים (האם היא באמת משתלמת יותר).

התלמידים בבית ספר "רעות" משתפים: "אנחנו מאד נהנים במפגשים. יש אוירה נעימה, פעילויות מהנות והכי חשוב שזה תורם לנו לחיים. היום אנחנו יודעים מה לעשות כדי שלא יעבדו עלינו או על ההורים שלנו. אנחנו מעבירים את המידע שאנחנו מקבלים במפגשים גם להורים שלנו."

"למדנו להשוות הוצאות להכנסות, איך להתנהל עם הכסף שלנו. הייתה פעילות שבה קיבלנו תקציב והיינו צריכים להחליט מה לקנות. למדתי לתכנן ולקבל החלטות. אם יש לי כסף- היום אני יודעת שחשוב לא לבזבז הכל. אני קונה דברים שצריכה, שאשתמש בהם."

המנהלת מוסיפה: "תודה והערכה לשירלי על העשרת תלמידי בי"ס "רעות" בנושא כל כך משמעותי וערכי לחיים".

על השאלה מהי ההתנדבות עבורך אומרת שירלי: "הנתינה היא חלק משמעותי בחיי, ובהתנדבותי ב"ידיד לחינוך" התחברו יחד - הידע שלי, היכולת שיש לי להבנות את הידע הזה ולהתאים לגילאים הרלבנטיים. בנוסף אני שמחה למלא את הזמן הפנוי בעשייה משמעותית - נהנית לחלוק ואולי במקביל מצליחה גם לתקן משהו שלא באמת עובד טוב בחברה שלנו".