הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

כנס פתיחה למיזם "בשפתם ובלשונם" נערך בבית התפוצות - פרי שיתוף פעולה ביו "ידיד לחינוך" ומשרד החינוך

ידיד לחינוך נרתמת לעזור לתלמידים עולים, תוך מתן מקום לשונות ולטיפוח הזהות האישית של כל פרט

באוירה חגיגית נפתח כנס "בשפתם ובלשונם", הפותח את המיזם החדש, המשותף לאגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך ולעמותת "ידיד לחינוך".המיזם מחבר בין גמלאי מתנדב דובר שפת האם של התלמיד ובין התלמיד וזאת כחלק מהתהליך שעובר התלמיד ברכישת השפה העברית ובהקלטות טובה בחברה החדשה אליה הגיע.

אולם הכנסים וההרצאות שבבית התפוצות היה מלא מפה לפה באנשי משרד החינוך, בעלי תפקידים, רכזים ומתנדבים מידיד לחינוך.

מאיה שריר, מנהלת האגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך, סיפרה כיצד נולד הרעיון למיזם, כשבמבצע צוק איתן לפני שנה,´פגשו אנשי האגף משפחות עולים שהגיעו למציאות קשה של אזעקות וטילים בדרום, ולא ידעו להסתדר, פגישה עם נמרוד אקרמן, מנכ"ל ידיד לחינוך שהגיע אף הוא לשם, הולידה שיתוף פעולה, כשנמרוד התעניין כיצד ניתן לעזור.

בסרטונים שהוקרנו לנוכחים, הציגו את עצמם בחינניות תלמידים עולים חדשים מבתי הספר בחמשת הישובים שנבחרו לפיילוט וגם חמישה עשר מתנדבים מידיד לחינוך, דוברי השפות בהן מדברים התלמידים העולים. הסרטונים נתנו הצצה לנפשות הפועלות והכניסו את המשתתפים לאווירת המיזם.

לילך צגאי-נים סיפרה על ממצאי המחקר שעשתה על מקומן של דמויות לחיקוי בחברת הגירה.

המחקר עסק אמנם בבני העדה האתיופית, אבל חלק גדול מהתובנות נכונות לגבי כל קבוצת ילדים עולים. צגאי-נים דיברה על אובדן מעמד דמויות המנהיגים והפיחות שחל במעמדם של ההורים בעיני הילדים העולים, שראו בעבר בהוריהם מודל לחיקוי וכעת הם מאוכזבים. התוצאה היא מיעוט במודלים לחיקוי, מה שמביא בני נוער עולים לאימוץ מודלים שליליים והעצמת תחושת הניכור.

צגאי-נים דיברה על הניתוק של העולה מחייו הקודמים המתבטא בקשיי שפה, הגדרה מחדש של הערכים, ובידוד חברתי.

המטרה היא ליצר עמידות והסתגלות באמצעותה יוכלו בני הנוער להתמודד, וכאן תפקידם של בתי הספר ושל המבוגרים.

בחלקו האחרון של הכנס התקיים פאנל בהנחייתו של העיתונאי דני אבבה. בפאנל השתתפו איתן טימן מנהל האגף החברתי קהילתי – תלמידים ונוער במשרד החינוך, שציין כי אנחנו היום מדינה רבת תרבויות המחפשת את הזהות שלה. לדבריו יש לתת מקום לכל אחד, אבל יחד עם זה לפעול לשילוב.

שתי מנהלות בתי ספר בהם לומדים תלמידים עולים חדשים, סיגל בחרי מנהלת ביה"ס היסודי "אירוס" בנס ציונה ורעיה לוי מנהלת חטיבת הביניים השרון ברעננה, חלקו עם הקהל את התנסותן עם תלמידים עולים בבית ספרן. הן דיברו על החשיבות שבהענקת תחושה של בית לילד העולה וגם לילדים של תושבים חוזרים ששהו שנים רבות בחו"ל וכעת הם מתמודדים עם בעיות של הסתגלות.

נערה עולה מצרפת ונער עולה מארגנטינה שהשתתפו גם הם בפאנל, הוו הוכחה להשתלבות נפלאה בחברת בני גילם ובלימודים בבית ספרם. השניים זכו להרבה מחיאות כפיים על שליטתם בשפה העברית, על פעילותם ותרומתם בבית ספרם ובחברה שמסביבם.

אך צריך לזכור כי יש גם אחרים. טיפוח הזהויות האישיות של כל תלמיד, תוך מתן מקום לשונות, עמד במרכז הכנס. עולה שנכנס בשערי בית הספר, לא צריך להרגיש אחר, אם בית הספר נותן את המקום הראוי לשונות.

למתנדבי "ידיד לחינוך" מקום חשוב בחיזוק הכוחות הפנימיים והביטחון העצמי של הילדים העולים. חלקם של המתנדבים היו בעצמם בעברם עולים חדשים והם יכולים להבין היטב את הקשיים ולהוות דמות לחיקוי ולהזדהות – אותה דמות של מבוגר שלא תמיד קיימת עבור הילד העולה בגלל הקשיים הרבים של המבוגרים בני משפחתם.

חמישה עשר מתנדבי ידיד לחינוך דוברי שפות שונות, מיצגים את שאר המתנדבים המשתתפים בפרוייקט ומברכים - סרטון שהוצג בכנס