הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

כנס ספרנים מתנדבים של "ידיד לחינוך" בספריה הלאומית בשותפות עם משרד החינוך וקרן גוטסמן

כ - 60 ספרנים מתנדבים מ"ידיד לחינוך", השתתפו החודש בכנס של מיזם הספריות בעמותה, שהתקיים בספריה הלאומית בירושלים. בכנס השתתפו פרופסור דוד הרמן נציג הועד המנהל של ידיד לחינוך ונציגה של קרן גוטסמן בישראל, דינה בנקלר ממיסדות העמותה ושושי שלומי מנהלת אגף הספריות של בתי הספר במשרד החינוך. את הכנס אירגנה רכזת המיזם, יפה דואק.

קרן גוטסמן מארה"ב, התורמת לפרוייקטים חינוכיים שונים ומקדמת הקמת ספריות ברחבי הארץ, תורמת ל"ידיד לחינוך". במסגרת זו הקרן הצהירה על העדפה להקמת ספריות בישובים בהם פועלת "ידיד לחינוך". מכאן נבנתה השותפות עם האגף לספריות במשרד החינוך ונבחרו חמישה ישובים לפיילוט: חיפה, יוקנעם, נס ציונה, באר שבע ויבנה. על פי ההתפתחויות תתכן כניסה של ישובים נוספים לפיילוט.

בחלק מהישובים בהם פועלת "ידיד לחינוך" יש כבר ספריות שהקמתן נתמכה על ידי הקרן וגם ספרנים העובדים בהן,

 "בכל בית ספר צריכה להיות ספריה". אומרת שושי שלומי ממשרד החינוך, "בבתי הספר העל יסודיים אכן יש תקן לספרנים, אבל בבתי הספר היסודיים אין תקן ולכן, אם הרשויות המקומיות אינן נותנות פתרון, על המנהלים למצוא אותו. לאור המצב הזה, מהווים המתנדבים משאב חשוב ביותר לאייש את התפקיד".

בימינו, נאמר בכנס, הספרייה אינה רק מקום להחלפת ספרים, היא מהווה מרכז משאבים. התפקידים שהספרן יכול למלאם הם מגוונים, החל מאירגון הספרייה וסידור האוסף, מיחשוב הספרייה, שרותי השאלה שמותאמים לילדים, ספרים מומלצים וייעוץ על פי עניין וגילאים וכלה בקריאה בהנאה שבה קורא הספרן יחד עם הילדים ומפעיל אותם בעקבות הקריאה.

מתנדבי "ידיד לחינוך" ברובם אינם באים מתחום הספרנות ולכן, כדי שיוכלו למלא את תפקידם, יש לציידם בידע ובמיומנויות להפעלת ספרייה: מיחשוב, קיטלוג, כיצד להקריא סיפור, כיצד ליצור אפקטים חזותיים בספרייה ובהם בין השאר המלצות על ספרים, ועוד.

את הידע וההכשרה בנושא יעבירו מדריכות מחוזיות של משרד החינוך, שיגיעו לישובים השונים שבפיילוט, כל ישוב על פי אופיו וצרכיו. בכל ישוב כזה נבחר מתנדב מוביל נושא מ"ידיד לחינוך" שיפעל בתאום עם הרכז הישובי ועל כל אלה תנצח יפה דואק, שאירגנה גם את המפגש.

האם יש עתיד לספריות ולקריאה בספרים? הרי את הכל אפשר היום למצוא באינטרנט. את הסוגיה הזו העלה דוד הרמן בפתיחת הכנס. הרמן דיבר על דלות השפה וקשיים בהבעה בהירה ומסודרת של תלמידים וסטודנטים, בהם נתקלים המורים בבתי הספר ובאוניברסיטאות, קריאת ספרים מעשירה את אוצר המילים ואת יכולת הבטוי. בבתים רבים אין תרבות קריאה ולבני הנוער אין דגם לחקוי. טיפוח הקריאה אמר הרמן, הוא עתיד החינוך.