הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

כנס מתנדבי "ידיד לחינוך" המפעילים את הספריות בבתי-הספר היסודיים

מאת: אורה גולן

הכנס כלל את מתנדבי חולון, בת-ים, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, יבנה, לוד ורמלה (אזור גומא)

"לכל ספר, לכל כרך שאתה רואה יש נשמה,

הנשמה של מי שכתב אותו ונשמתם של אלה שקראו בו וחיו אותו וחלמו עליו.

בכל פעם שספר מחליף ידיים, בכל פעם שמישהו מעביר מבט על דפיו,

הנשמה שלו גדלה ומתחזקת."

              (לקוח מספרו של קרלוס סאפון: "צלה של הרוח")

בברכת "ברוכים הבאים", קידמה חנה ורשביאק, רכזת עמותת "ידיד לחינוך" בנס-ציונה, את מתנדבי "ידיד לחינוך" מאזור "גומא",ספרנים, המפעילים את הספריות בבתי-הספר היסודיים.

שלומית רוט-נבון, ראש אזור "גומא", הביעה את התרגשותה לקחת חלק במפגש והודתה למתנדבים על עשייתם הברוכה.

תהילה גבאי, מתנדבת ורכזת יישובית של הספריות בנס-ציונה, הנחתה את המפגש, אשר התקיים בספריה המוארת והנעימה של בית-הספר "בן-צבי" בנס-ציונה, במקצועיות, בגובה העיניים, בשילוב דוגמאות הן מפעילותה בשטח והן מניסיונה העשיר כספרנית לשעבר.

חלקו הראשון של המפגש כלל מצגת: "ברוכים הבאים לספריה", מצגת ממוקדת ועניינית, אשר הוכנה על-ידי תהילה, בה הושם הזרקור על תפעול ותחזוקת הספריות, בשילוב עבודת הספרנים בהן.

מעיקרי המצגת:

  • המלצות להקמה, קטלוג וניהול ספריה.
  • הציוד הנדרש להקמת ספרייה והפעלתה.
  • קריטריונים למיון הספרים לפי כיתות ורמות קריאה.
  • לכיתות א'-ב' - ספרים דקים, בעלי כיתוב גדול ומנוקד עם איורים רבים.
  • לכיתות ג'-ד' - ספרים עבים יותר, כיתוב מרווח, מנוקד וגם לא מנוקד.
  • לכיתות ה'-ו' - ספרים "רגילים", כיתוב לא מנוקד.
  • סידור הספרים על המדפים.
  • השאלה והחזרת ספרים.
  • השימוש בתוכנת ההפעלה בספריה.
  • כללי התנהגות בספריה.
  • "מצעד הספרים".
  • נאמני ספריה.
  • הציפיות מנאמני הספרייה.

בחלקו השני של המפגש, הציגה בפנינו איזה סורוקין, מתנדבת ב"ידיד לחינוך" - נס-ציונה ורכזת ארצית של מיזם "קריאה בהנאה" (ראה תמונה משמאל), מצגת אשר הוכנה על ידיה: "ספרנים מתנדבים ב'ידיד לחינוך'", בשילוב דוגמאות מספרי קריאה.

 

מעיקרי המצגת:

  • סוגי ספרי הקריאה, במיון על-פי כיתות ועל-פי רמות קריאה.
  • פעולות בעקבות קריאה (כולל פעילות לקראת "מצעד הספרים").
  • פרסום רשימות ילדים קוראים;
  • פרסום של ילדים קוראים בספריית בית-הספר ובאתר האינטרנט של בית-הספר.

כחלק מהדיון בעיקרי המצגות, התקיים סבב בין הספרנים לשם שיתוף ב"כלים" אותם בחרו לבדיקת יישומם בשטח.

ה"כלים" אשר נבחרו על-ידי הספרנים:

  • מיון הספרים על-פי רמות הקריאה;
  • מינוי ספרן, בצוות הספרייה, אשר יהיה אחראי על הטיפול בהכנסת הספרים החדשים למערכת, כדי להימנע מטעויות;
  • פרסום המלצה על ספרים מומלצים באתר בית-הספר באמצעות "באנרים" קופצים;
  • תליית כרזות במסדרונות בית-הספר ובהם המלצות על ספרים מ"מצעד הספרים";
  •  הקמת "מועצת ספריה" לקבלת החלטות אודות תפעול הספרייה.

נקודות להבהרת אופי הפעילות של הספרנים, כפי שהועלו במפגש:

  • פעילות הספריות אינה זהה בכל ספריות בתי-הספר. עלינו לחוש בצורך האמיתי של כל בית-ספר ולעשות שימוש במאגרים שברשותנו, הכול בתיאום עם הצוות החינוכי בבית-הספר.

חשוב לטפח יחס אישי עם הילדים הבאים לספריה להחליף ספרים ולפתח איתם שיחה בהקשר לספר שקראו, כך נוכל להרחיב את אפיק הפעילות שלנו כספרנים ולא להתמקד אך ורק בהחלפת ספרים;

לדוגמא:

  • להתעניין האם אהבו את הספר שקראו.
  • מה מצא חן בעיניהם בספר.
  • האם הם ימליצו לחבריהם לקרוא את הספר? אם כן, מדוע?
  • להציע לילד לכתוב המלצה על ספר והספרן יתלה אותה בספריה.
  • חשוב מאד וכדאי שהספרנים יכירו את תוכן הספרים, על-ידי קריאתם או קריאת תקציר הספר.
  • -אפשרות להמחזת סיפור או קטע ממנו בעת "הפסקה פעילה".
  • קריאת סיפור על-ידי נאמני הספרייה.          

כללי התנהגות בספריה:

"כאשר הילדים אינם מכבדים את כללי ההתנהגות בספריה, נדרשים הספרנים להזמין את הילדים לחשיבה מחודשת על התנהגותם וחזרה על הכללים. הספרנים רשאים לשלוח את אותם הילדים חזרה לכיתתם. אנו חלק מהצוות החינוכי בבית-הספר. חשוב לשמור על הגבולות, בנועם ובנחת, ללא פחד. יש כללים מוסכמים ורק כאשר הילדים רגועים ניתן יהיה להמשיך בהחלפת הספרים".

בנוסף, ניתן לכתוב את כללי ההתנהגות בספריה על גבי כרזה, בצורה הומוריסטית. (אפשר להיעזר בשלומית-רוט נבון);

הצעות לבחירת ספרים לספריה, ניתן להפנות לאחראית שפה בבית-הספר.

לסיכום המפגש, קראה חנה ורשביאק בפני הנוכחים את שירה של שלומית כהן אסיף: "מימי הספרנית", שיר אשר סיכם בקצרה את תכני מפגש הספרנים והדגיש בבהירות את מהות פעילותם של הספרנים המתנדבים ב"ידיד לחינוך":

"...מימי חולה,

הביאו ספרנית אחרת שתמיד ממהרת

ואינה מסתכלת ואינה שואלת.

היא נתנה לי ספר מרתק.

פתחתי והתחלתי לפהק.

החזרתי אותו באיחור ושילמתי קנס,

עד שמימי תבריא - לספריה אני לא נכנס".

 

ועל זאת נאמר: "לכל מקום שאליו אתה הולך, לך עם כל ליבך." (קונפוציוס)