הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

"ילדי האופטיקה" בביה"ס "נרקיסים"- קריית טבעון

מאת: סילבי ו.

עם יציאתי לגמלאות לפני כשנה, התחלתי בפעילות ההתנדבותית של עזרה בשיעורים לילדים בביה"ס "נרקיסים".

כבר בפגישה הראשונה עם הרכזת שלנו בקרית טבעון, נועה רפאלי, סיפרתי שיש ברשותי ערכת לימוד אופטיקה לילדים, אותה רכשתי בכנס מקצועי לפני שנים רבות ותירגמתי אותה לעברית. הערכה מורכבת מרכיבים שונים: עדשות, מראות, פילטרים, סיב אופטי, הולוגרמה ואחרים, שמהם ניתן לבצע ניסויים פשוטים. חלומי היה לעניין מורה או מורים למדעים בביה"ס יסודי בפעילות עם ילדים "רגילים" - להבדיל ממחוננים שלהם ניתנת הזדמנות לקבל העשרה במדעים. במסגרת זו, חשבתי, יוכלו הילדים לקבל הכרות ראשונית עם נושא הפיזיקה, שהאופטיקה היא חלק ממנו, ויראו ש"השד אינו נורא כל-כך".

הסכמנו, נועה ואני, שאכנס קודם לפעילות רגילה, דהיינו עזרה בשיעורים באנגלית ובחשבון לילדים המתקשים בלימודים בביה"ס, ובמשך הזמן, אם תהיה הזדמנות לכך, אנסה להציע את העבודה עם הערכה בשנית.

הפעילות עם הילדים המתקשים מהווה אתגר רב ונתקלתי במשך השנה בכיתות ה'- ו' בילדים עם רצון עז ללמוד ולהגיע להישגים הדומים להישגי חבריהם לכיתה. העבודה אינה קלה, אך סיפוק רב יש בעשייתה.

במחצית השנייה של השנה סיפרתי למחנכת כיתה ה', שרה, שהיא גם מורה למדעים, על הערכה ועל הרעיון שלי. היא מיד הפגינה עניין והתחלנו לחשוב על המימוש האפשרי.

הצעתה הייתה שנבחר קבוצה קטנה של שלושה עד ארבעה ילדים, איתם אעבוד שעה בשבוע בחודש האחרון של שנת הלימודים, כשמימילא אין להם כבר ראש ללימודים בגלל ההכנות לטיול ולמסיבה השנתיים.

הקבוצה הראשונה כללה ארבעה ילדים מכיתה ה', שנבחרו על ידינו. היו אלה ילדים שבשלב זה או אחר נזקקו לעזרה ממתנדבי העמותה, קיבלו אותה ברצון והראו התקדמות ורצינות. בעצם, הם קיבלו זאת "כבונוס על התנהגות טובה". שני בנים ושתי בנות, דיי ביישנים, לא מתבלטים בכיתה, אך מראים סקרנות ומוכנים להשתתף בפרויקט.

התחלנו בהפעלת הילדים בעבודות פשוטות. בפגישה השנייה כבר הרכבנו טלסקופ קטן עם הילדים. ברגע זה, הילד השקט והמופנם של החבורה יצא משליטה ולפני שגמרתי להסביר, הרכיב מכשיר ועוד מכשיר ועוד. השינוי בו היה מדהים ומיידי. בפגישה זו ובפגישות הבאות, הילד הביישן התגלה כבעל כישרון טכני אדיר והפסיק להיות ביישן!

משמאל: גלגל הצבעים של שחר

גם שאר ילדי הקבוצה הראו עניין ועירנות, וניכר היה שכולנו נהנים מן הפעילות.

אחרי כארבע פגישות יצאנו כולנו לחופש הגדול והייתי בטוחה שעד יוני הבא לא אשמע יותר על פעילות באופטיקה.

להפתעתי, בתחילת השנה התקשרה אלי שרה, שקיבלה בינתיים הודעה שהיא ממשיכה ללמד את הכיתה העולה ל- ו', והציעה לי להמשיך בפרויקט עם קבוצות נוספות של הכיתה. הצעה זו באה לי כהפתעה ולא הייתי מוכנה לכך באותו הזמן, לכן בינתיים, החלטנו שאמשיך עם הקבוצה הראשונה והם יקבלו "שיעורים" יותר מתקדמים. לבסוף הם קבלו פרס נוסף: ידידי משנות העבודה הרבות בנושא, מיכאל, שלצורך זה אפשר להגדירו כ"מתנדב עצמאי", נרתם לעזרתנו, והביא לפגישת הסיכום שלנו הדגמות לעבודה עם לייזרים בעזרת ציוד שבנה בעצמו. לאחר-מכן התחלתי לעבוד עם קבוצה חדשה, שוב מורכבת מילדים עם קשיים שונים בלימודים אך עם רצון גדול ללמוד.

כך נולד הפרויקט "העשרה לכל ילד", המשותף לשרה ולי. כל קבוצה משתתפת בארבעה עד חמישה מפגשים, שבמסגרתם הילדים נחשפים לתופעות הקשורות באור ובמכשירים אופטיים פשוטים. בזמן הרכבת הקבוצה, שרה מנחה אותי לגבי ילד זה או אחר שמחייב עידוד על מנת "להיפתח" להשתתפות פעילה. השיחה חופשית ולפעמים אנחנו גולשים לנושאים נוספים, להשוואות ולשימושים בחיי היומיום. המשותף בין רוב הילדים הוא הסקרנות והרצון להבנת תופעות בהן נתקלים בטבע או באמצעי התקשורת.

למטה: הטלסקופ והפריסקופ של אלון נמרוד ועידו

לפני כחודש הוצע לי ע"י שרה להזמין שוב את מיכאל והדגמות הלייזרים שלו לאירועי "יום האינטליגנציות" בביה"ס. ביום זה הילדים מתחלקים לקבוצות קטנות, אשר כל אחת מהן מבצעת פעילות בנושא שונה כגון ספורט, אוריגאמי, הווטרינר הקטן ועוד. לאירוח קבוצת ילדים מכיתה ה' היה צורך לתת להם קודם רקע בסיסי על אופטיקה. הילדים של הקבוצה הראשונה שכבר קבלו את ההדרכה ממיכאל, התנדבו להכין דוכנים עם מוצגים של הערכה ומכשירים פשוטים שבנו בעצמם בהנחייתי, הם גם הכינו במחשב דפי הסבר לכל דוכן. לאחר מכן מיכאל חזר על ההדגמה שלו והם משמשים לו כעוזרים.

בעקבות הצלחת פעילות הילדים, הם הוזמנו להציג שוב את הדוכנים שלהם בפני צוות מורות ביה"ס והדבר התבצע השבוע, להתרגשות הרבה של הילדים. להזכירם, מדובר בקבוצה שעד שנה זו אופיינה בדימוי עצמי נמוך.

בקרוב אקבל כבר את הקבוצה הרביעית, שוב קבוצה המורכבת מילדים עם בעיות שונות. שוב ננסה לפתח את סקרנותם ולתת להם הזדמנות לפתח את הידע ואולי – כמו במקרה של הילד בעל חוש הטכני המיוחד ואחרים בקבוצות השונות – לגלות כישרון חבוי. "העשרה לכל ילד"!