הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

ידיד לחינוך בחטיבת הביניים ועל המתנדב דוד קמיר

מאת: הניה קמיר

כמעט כל מתנדבי ידיד לחינוך בחולון פועלים בבתי ספר יסודיים ועליהם ועל עבודתם כתבנו וקראנו רבות. הפעם החלטתי להפנות את הזרקור אל חטיבת הביניים, כתות ז'-ט'.

רק שלושה מתוך כל המתנדבים בחולון פועלים בשתי חטיבות ביניים, אחד מהם הוא דוד, בן זוגי, שפועל באורט חולון. הוא מלמד ומתגבר תלמידים במקצוע המדעים.

השנה יותר משנים עברו הוא מרגיש סיפוק מעבודתו. ההתנדבות יעילה יותר ומשמעותית יותר לדעתו. רציתי לדעת מה דעת המורים בבית הספר וקבעתי פגישה עם שתי המורות שדוד עובד איתן.

השיחה היתה עם סלי, רכזת המדעים שמכירה את דוד כבר חמש שנים ועם דיקלה, מורה למדעים בכיתות ז' ח' ומכירה את דוד שנה אחת בלבד.

הכיתות בבית הספר מחולקות לרמות לימוד (חלשה, בינונית, גבוהה) וכולן גדולות ועמוסות תלמידים.

ברור שלמורות יש קשיים בהשלטת משמעת בכיתה ובמתן תשומת לב לכל תלמיד.

דוד מגיע לבית הספר פעמיים בשבוע, יש לו חדר לימוד קבוע והוא עובד עם שלוש קבוצות שונות של תלמידים, בכל קבוצה כשישה תלמידים קבועים שמגיעים לחדר הלימוד בשעות קבועות במקביל לשיעורי המדעים בכיתות.

דיקלה מקפידה לשלוח את חומר השיעור מבעוד מועד כך שדוד יכול להכין את עצמו לשיעור. חשוב לה שדוד ילמד במקביל לשיעורים בכיתה ולא ייווצר פער בחומר הלימודים. מכיוון שדוד מתמיד ומקפיד להגיע לכל השיעורים, הדבר הזה נשמר.

המורות ציינו עד כמה ההתנדבות מסייעת להן. כשקבוצת תלמידים יוצאת מהשיעור הן מצליחות להתקדם עם השאר בצורה יעילה יותר. יחד עם זאת ילדים שיוצאים מהשיעור לא מוותרים על ההזדמנות ללמוד בקבוצה קטנה ושקטה בלי רעשי רקע. הילדים מקבלים תשומת לב ומתקדמים בקצב שלהם. ויש הישגים: התלמידים החלשים התקדמו ורכשו ביטחון, ויש תלמידים ששיפרו ציונים באופן משמעותי. המורות ציינו שהילדים אוהבים להגיע לשיעורים של דוד, הוא משרה אווירה רגועה, נעימה, הוא לא שיפוטי ומעניק תשומת לב לכל אחד מהם.

נראה לי שצוות המדעים גיבש ביחד עם דוד המתנדב דפוס עבודה יעיל וידידותי גם למורים, גם לתלמידים וגם למתנדב.

והיה גם צ'ופר: בשבוע האחרון ללימודים, שבוע בעייתי שבו לתלמידים כבר אין סבלנות ללמוד, התנדב דוד להרצות לתלמידים בנושאי טבע ואקולוגיה. הוא נתן את ההרצאה במסגרת כיתתית בליווי מצגת מעניינת והתלמידים היו מרותקים וקשובים.

להלן דברים מפי תלמידה שלמדה עם דוד: "מאוד אהבתי את השיעורים עם דוד. שיפרתי את הציון שלי מ-65 ל-91. דוד הוא אדם ממש טוב, אדיב ומקשיב. אהבתי את השיעורים מכל הבחינות. היתה לו תשומת לב לכל אחד מאיתנו. היה לי קשה להיפרד ממנו ואני מקווה שאוכל ללמוד איתו גם בשנה הבאה. ממליצה שיהיו עוד מתנדבים בבית הספר אבל לא יותר משישה תלמידים בקבוצה."

המורות ציינו שהתלמידים שנשלחים למתנדב הם ילדים שאין להם בעיות התנהגות ואינם חלשים מדי בלימודים, כאלה שיש סיכוי לקדם בלימודים. עם זאת הביעו משאלה והצעה ליצור קשר של מתנדב גם עם תלמיד שיש לו קשיים, תלמיד מאתגר, על בסיס רגשי ולאו דווקא לימודי, ליווי ותמיכה בעזרת משחקי מחשב או ספורט, משהו שיחזק את הביטחון העצמי של התלמיד ואת רגש האחריות שלו.

לסיכום:

חטיבות הביניים, לדעתי, זקוקות מאוד למתנדבים לא פחות מהיסודיים. הניסיון החיובי באורט חולון מעודד קליטה של מתנדבים נוספים בבית הספר, כולי תקווה שישפיע גם על בתי ספר אחרים ומתנדבים אחרים.