הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

חגיגיות ולמידה - פתיחת שנה בפתח תקוה

מאת: אבי הררי, רכז המתנדבים בפתח תקווה

פגרת הקיץ בבתי הספר ניתקה אותנו מהפעילות ההתנדבותית לתקופה ארוכה – לטעמי ארוכה מדי. מצב זה גרם לי לגעגועים רבים ולרצון עז להיפגש עם החברים.
סמוך לפתיחת שנת הלימודים קיימנו פגישה של מתנדבי פתח תקוה להרמת כוסית ולריענון הידע.

המפגש נערך הפעם במבנה החדש של הפס"גה, מבנה רחב ידיים, המעוצב בטוב טעם, משופע בחדרים רבים והעיקר מצויד גם במעלית.

 להזכירכם, במשך שבע השנים הראשונות, כשקיימנו מפגשי מתנדבים, נאלצו החברים להתנהל במדרגות לקומה השנייה, דבר שעורר בצדק טרוניות לא מעטות.

נערכתי לכך שגם במפגש הפתיחה החגיגי נאלץ להסתפק רק בכיבוד צנוע במסגרת נוהלי הצנע הקיימים בעמותה. התמזל מזלנו והמארחים היקרים שלנו החליטו לשדרג את הכיבוד ותרמו לנו עוגת קצפת ענקית.

את המפגש פתחנו בפינה, הקבועה שלי, הפעם הקרנה של סרט קצר המתעד את הרצאתה של המחנכת האמריקאית ריטה פירסון: "לכל ילד מגיע גיבור. " שהמסר הברור העולה ממנו הוא כי ילדים אינם לומדים מאנשים שהם אינם מחבבים. הם לומדים רק ממי שיש להם חיבור איתו. היחסים בין התלמיד למורה הם הבסיס ללמידה. כדי ליצור קשר טוב עם התלמיד, יש לבנות יחסי אמון והערכה הדדיים. 

לכבוד פתיחת השנה חילקתי שי למתנדבים: מניפה של היגדים מודפסים על תמונות, המעניקה להם כלי דיבוב ליצירת קשר והיכרות עם התלמיד החדש.

במפגש שקיימנו, נפרדנו מזוג המתנדבים, צבי ונחמה אורים, שפעלו בקבוצה במשך 6 שנים רצופות. צבי עסק בהוראה למעלה מארבעים שנה ועדין ממשיך להכין תלמידים לבחינות הבגרות. למרות עיסוקיו הרבים הוא מוצא פנאי כדי להתנדב בחטה"ב בן גוריון. נוסף להתנדבותו בביה"ס, צבי שימש במשך שש שנים בהתנדבות גם כמדריך הטיולים שלנו. הבקיאות שלו במסלולי הטיולים ובאתרים השונים תמיד הפתיעה אותי. צבי תמיד היה מוכן לעזור בכל נושא והתייצב לכל משימה. אני תוהה כיצד הצליח לתמרן בעיסוקיו הרבים.

חשבתי וגם הדגשתי בפני החברים, שעלינו להשקיע הרבה יותר תשומת לב ומחשבה, כיצד להיפרד מחברים המסיימים את פעילותם, ולהבטיח שכל מתנדב יסגור כראוי את מעגל פעילותו ההתנדבותית ב"ידיד לחינוך" ויצא עם חוויות סיום חיובית.

יוספה קיין, מנהלת המחלקה לרווחה חינוכית שבעירייה כיבדה אותנו בהשתתפותה.
יוספה חזרה והדגישה את ההערכה שהיא רוכשת לקבוצה המתנדבים וחזרה פעם נוספת על התחייבותה  לסייע לנו גם בעתיד.

לאחר הרמת הכוסית והכיבוד העשיר (גם בקלוריות), המשכנו בהרצאתו של ד"ר ציפרוני, 
שהתמקד בצרכיו הבסיסים והמיטיבים של התלמיד, שהם בעיקר תחושת ביטחון, תחושת שייכות והתחושה שהוא מוערך. 

לפי גישתו, מתן מענה לצרכים הבסיסיים הינו תנאי הכרחי לכך שתהיה לתלמיד מוכנות ללמידה...

 

הצרכים הבסיסיים:
 
 

א

הצורך בביטחון פיזי ותחושת ביטחון בסיסי לקביעות וליציבות

 

- היעדר איום על שלומו וביטחונו של הפרט

- חוקים וסדר התורמים לתחושת שליטה    ומונעים תחושת פחד.

- נורמות וכלים ברורים, הבהרתם ואכיפתם באופן מיידי.

 

ב

הצורך בשייכות/בחום, להיות נאהב ומקובל על אחרים

 

- יחס חם ואכפתיות מצד הצוות ומצד התלמידים

- לכידות חברתית בכיתה (היעדר תלמידים מבודדים או דחויים)

 

ג

הצורך בתחושת ערך וכבוד

 

- יחס של הערכה וכבוד מצד הצוות ומצד התלמידים

- מילוי תפקידים משמעותיים

 
הצרכים המיטביים:
 

 

הצרכים
 

 

תפקוד ביה"ס ביחס לתלמידים
 

א

הצורך באוטונומיה:

- שליטה במצבים שהפרט פועל בהם.

- השתתפות בקבלת החלטות שיש להן השפעה על האדם עצמו.

 

 

- עידוד הצוות את התלמידים להציע רעיונות חדשים.

- מתן אפשרויות בחירה לתלמידים.

- שותפות ומעורבות התלמידים בהחלטות הקשורות להוויה הבית-ספרית.

 

ב

הצורך בתחושת-מסוגלות:

- תחושת אפקטיביות   בביצוע

- צורך בשיפור יכולת או מיומנות

- תחושת שליטה במיומנות מאתגרת

 

 

 

 

- עידוד, מתן משוב חיובי על ביצועי-התלמידים

- שדרים של צוות ביה"ס למסוגלות התלמידים להצליח

ג

הצורך במימוש-עצמי ובביטוי אותנטי:

- שאיפה למימוש עצמי

- היכולת לחיות את הרגע כאן ועכשיו.

- פתיחות בו-זמנית למכלול  גורמי    ההשפעה - גם לדרישות החברה וגם לצרכים-העצמיים

- התייחסות האדם לעצמו כאל ישות הראויה לאמון

 

 

 

- עידוד התבטאות חופשית וגלויה בכיתה

- התנסויות מאתגרות

- טיפוח היצירתיות

- טיפוח היחסים הבינאישיים

- מפגש עם דמויות חיקוי המאפשרות הזדהות והפנמת המודלים.

 

המסקנה  היא שחובתו של המתנדב העוסק בטיפוח  תחושת המסוגלות של התלמיד, להתייחס גם לצרכים הבסיסיים שלו. במלים אחרות, על המתנדב ללמוד ולהבחין, האם התלמיד סובל מאלימות פיזית או מילולית וכיצד מטפלים בבעיות של אלימות בביה"ס.  עליו להכיר את מקומו ומצבו החברתי של התלמיד, האם הוא מקובל או דחוי, ומהו היחס שהוא זוכה לו בכיתה מהמורה ומחבריו לכיתה.