הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

השערים אל הבינה ואל הידע פתוחים תמיד

רחל קירה מרשל"צ מספרת על העיתון המדעי שהיא מוציאה לאור יחד עם תלמידיה

הגעתי לגיל שמתאים לי להתחיל.

במה להתחיל?

להתחיל להתנדב.

במילון כתוב ש"התנדבות" היא פעילות עזרה מרצון חופשי, מתוך גישה של אחריות חברתית, ללא ציפייה לתגמול כלכלי. אז נכון, לא קיבלתי תמורה כספית, אך ההרגשה שחוויתי כאשר ראיתי את פירות התרומה הייתה נפלאה. הרגשתי שמעריכים אותי, שאני נחוצה ושאני יכולה לחולל שינויים. באתי באהבה ומאהבה לדור הצעיר וחוויתי תהליך של העצמה אישית.

זה הסיפור שלי:

ה"אני מאמין" שלי

במשך 35 שנים לימדתי כימיה וביוכימיה בגימנסיה הריאלית בראשון לציון, על פי תוכנית הלימודים של משרד החינוך. עתה, כשיצאתי לגמלאות, אני מוצאת בהתנדבות הזדמנות לממש רעיונות ואתגרים שעדיין לא ניסיתי. הזדמנות לבצע פעילויות חווייתיות המפתחות את כושר החשיבה והיצירתיות של התלמידים ומעודדות אותם למעורבות חברתית. פעילויות המאפשרות בירור ערכים, תפיסות, עמדות ורגשות. פעילויות המעשירות את הידע הרלוונטי לעולמם האישי ולחיים בעידן הטכנולוגי של המאה ה 21.

ה"מדעתון" - עיתון מדעי

לצפייה בגליון לחצו כאן

ה"מדעתון" - עיתון מדעי

כפעילות ראשונה בחרתי להוציא לאור, יחד עם התלמידים, עיתון מדעי העוסק בנושאים מתחום הביוטכנולוגיה, שהוא תחום הידע האישי שלי. קראנו לעיתון "מדעתון".                                    

הוצאה לאור של עיתון מדעי הוא תהליך מורכב הכולל מספר שלבים. תחילה בחרתי את חברי המערכת מבין תלמידי כיתות ד' - ו' בבית הספר "ניצנים" בראשל"צ, שהיו בעלי הישגים טובים והביעו נכונות לבצע פעילות מעשירה ומאתגרת. קבענו להיפגש אחת לשבוע למשך שעה עד שעתיים.

בפגישה הראשונה ערכנו היכרות ולמדנו לעומק את הנושא המדעי המוצג בעיתון במדור מחזית המדע . בכל אחד מהעיתונים שהוצאו לאור התייחס הנושא המדעי לאחד הפיתוחים האחרונים במדע הביוטכנולוגיה והיה קשור באופן ישיר לחיי היום יום של התלמידים. לדוגמא: נזקי הסוכר, חשיבות החיסונים, השפעת הגנטיקה על חיינו וכדו'.

העיתון כלל מספר מדורים. מדור בעד או נגד הציג דילמה אתית שאילצה את המרואיינים להכריע בין שתי חלופות, על פי ערכיהם המוסריים וההתנהגותיים. מדור סקר מדד את ההתפלגות של מאפיין מסוים הקשור לנושא המדעי, בקרב המרואיינים (לדוגמא: הרגלי בריאות).

 

מדור ראש בראש הציג ראיון עם דמות משמעותית בבית הספר.

מדור חידונים הציג סוגים שונים של חידות, שבנוסף למטרה התחרותית והבידורית שלהם, הם שימשו כאמצעי חינוכי להגברת הבקיאות בתחום המדעי.

כל חבר מערכת בחר לכתוב את אחד מהמדורים שהופיעו בעיתון. במשך השבוע אספו חברי המערכת מידע כדי להכין את המדורים השונים. חלקם הפכו לכתבי שטח, וחלקם אספו מידע מהאינטרנט. חבר המערכת שהיה אחראי למדור "בעד או נגד" הציג את הדילמה שעורר הנושא המדעי בפני המרואיינים (תלמידים מורים ועובדים) וביקש מהם להחליט אם הם בעד או נגד ההצעה שהועלתה להצבעה. הכתב סיכם את התוצאות והגיע על פיהן למסקנות סטטיסטיות. חבר המערכת שבחר במדור ה"סקר" מדד את התפלגות המאפיין הנידון במדגם של מרואיינים והכליל את תוצאות המדגם לכלל התלמידים באמצעים סטטיסטיים. חבר מערכת שבחר במדור "ראש בראש" הפנה שאלות אל המרואיין במטרה להכיר את אישיותו, לשמוע את סיפור חייו ואת התייחסותו לדילמות שעורר הנושא המדעי שהופיע בעיתון. חבר המערכת שבחר במדור ה"חידונים" בחר מושגים חשובים מהמאמר והכין בעזרת התוכנה "מחולל תשבצים" שבאינטרנט מבחר של תשבצים. מבין הפותרים הוגרל תלמיד אחד שזכה בפרס.

בפגישה השבועית הציג כל אחד מחברי המערכת את המדור שהכין, כדי שיוכל לשמוע את דעתם של שאר חברי הצוות, לתקן ולשפר את המדור. חזרנו על תהליך זה עד שכולנו היינו מרוצים מהתוצאות. בכל שלב יכלו חברי המערכת להציע רעיונות ויוזמות חדשים וגם לבקש עזרה ממני ומשאר החברים. המפגשים נתנו לתלמידים הזדמנות לשוחח, להתבטא בתחום האישי, הערכי והחברתי. המפגשים היו איכותיים והתנהלו באווירה נוחה ונעימה עם מתן כבוד הדדי. עם זאת, הם היו ענייניים ומאתגרים יצירתית. התחלנו את הפעילות כבודדים וסיימנו אותה כקבוצה מלוכדת ומגובשת הפועלת יחד בשיתוף פעולה מלא להשגת מטרה אחת.