הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

הינשוף, הצב, הכריש, השועל, הדב והקשר שלהם להתמודדות עם קונפליקטים

בעקבות השתלמות מתנדבים ברמת גן, שהועברה על ידי עופרה דרורי

הקונפליקטים סופרו מפיהם של המתנדבים

חנה היא מתנדבת שגרפה הצלחה רבה בקשר שהצליחה ליצור עם התלמיד שלה. "זה הגיע לידי כך, היא אומרת, שבעקבות ההצלחה הזו, הגיעו אלי עוד תלמידים רבים, כולם רצו להיות איתי, התלבטתי, זה החמיא לי, רציתי לעזור לעוד תלמידים, אבל חשבתי על כך שאם אקבל עוד תלמידים, איכות עבודתי עלולה לרדת, שכן לא אוכל להקדיש די זמן לכל אחד מהם. מה לעשות?

לנינה יש תחושה שלא מקבלים אותה כראוי בביה"ס. היא נכנסת בהפסקה לחדר המורים ומרגישה שמתעלמים ממנה, והרי כולם שם אנשי חינוך, היא אומרת, אז איך זה? נינה מתלבטת האם להישאר במקום כזה שעל פי תחושתה לא מקבלים אותה כראוי או להישאר עם תלמידיה האהובים שאיתם היא נהנית לעבוד.

במהלך עבודתם נפגשים המתנדבים שלנו לא אחת בדילמות  שונות הקשורות לעבודתם בבית הספר. חנה ונינה מתלבטות, מה נכון יותר לעשות. מתנדבת אחרת, טובה, מספרת על מקרה אחר בו התבקשה לקחת למרפאה תלמיד שנפצע בבית הספר והיא מתחבטת אם עליה להיענות לבקשה, האם זה תפקידה? האם זה בתחום אחריותה? כל המורות עסוקות והילד זקוק לטיפול.

יש גם קונפליקטים. למשל, כשבית הספר והמתנדב  אינם מסכימים על הגדרת התפקיד, דפוסי התקשורת, הסמכויות ודרכי הבצוע. יכולה להיות  התנגשות בין שתי אמירות שונות: מצד אחד  אמירה של "ידיד לחינוך" כגוף של מתנדבים במערכת החינוך ומצד שני יכולה להיות אמירה שונה  של ביה"ס, מה עושים?

יתכן גם קונפליקט בין מטרות, למשל: מטרתו של המורה בבית הספר היא שהילד ילמד חשבון , אבל למתנדב בעבודתו חשוב קודם כל לדבר עם הילד. מטרת השניים יכולה להיות זהה , אבל קיים הבדל בראיית הדרך.

המתנדבים מקבלים עצות כיצד להתמודד עם בעיות מסוג הבעיות שהוצגו. עופרה מציגה  חמישה סגנונות התמודדות עם קונפליקטים: סגנונות הינשוף, הצב, הכריש, השועל  והדב . היא מציעה לצאת קצת מאזור הנוחות של כל אחד מאיתנו ולהבין מתי להשתמש בכל אחד מהטיפוסים וכך להתאים את התגובה לסיטואציה.