הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

ההייטק בשרות הגיל השלישי

מה הקשר בין תלמידים, אנשי "ידיד לחינוך" ומרכז CDI שבפארק ההיטק בבאר שבע?

רשמה והתרשמה: טולדנו צביה

צוות התקשורת של "ידיד לחינוך" בהנחייתה של ריקה שפרינצק, הוזמן לבקר במרכז לחדשנות דיגיטלית (CDI-Negev) הממוקם בפארק ההייטק גב-ים בבאר-שבע. כתושבי מרכז הארץ התפעלנו מגודל ההתפתחות והבניה החדשנית בעיר המדבר.
המרכז לחדשנות דיגיטלית הוא פרי רעיון של היזמים זיו אופק, בועז גור-לביא ושרון סספורטס שגמלה בליבם ההחלטה להפוך את באר שבע לעיר מובילה ויוזמת בתחום החדשנות בבריאות ובגיל השלישי.
4 בניינים מתנשאים לגובה באתר מתוכנן ומעוצב על פי תוכניות מובילות בעולם כולו. המבנים משרתים חברות ההייטק בארץ ובעולם.

הרעיון לביקורנו נולד בעקבות סיפורו של אריה ענבר מבאר-שבע, איש צוות התקשורת שלנו על מיזם מוצלח לפתרון בעיות לגיל השלישי, בו נטלו חלק מתנדבים מ"ידיד לחינוך", אותו מובילים אנשי הייטק ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב בחיבור נפלא עם תלמידים מביה"ס התיכון ע"ש דוד טוביהו בבאר-שבע. המיזם החל בשנה הקודמת, כשהתלמידים היו בכתה ז' והם ממשיכים בו גם השנה כשהם בכתה ח'.
התלמידים ומרכז החדשנות CDI, חברו יחד במחשבה משותפת לפתח רעיונות שיסייעו לבני ובנות הגיל השלישי להתמודד עם אתגרי היום יום ובכללם: אורינות דיגיטלית, בדידות, נפילות, מעורבות קהילתית, צימצום הפער הבין דורי ועוד.

קיבל את פנינו אביחי גולדפרב, מנהל תחום חברות ההזנק במרכז CDI, עתיר ידע, ערכי, והכי חשוב מלא מוטיבציה.
אביחי העלה את הבעיות המצריכות פתרון הן בארץ והן בעולם בעקבות השינויים הדמוגרפיים הדרמטיים החלים בשנים האחרונות בשל הזדקנות האוכלוסיה.
בעקבות העלייה בתוחלת החיים, מספר הקשישים בארץ ובעולם גדל משנה לשנה. רק בכדי לסבר את האוזן, בארה"ב מידי יום מתווספים לאוכלוסיית הגיל השלישי (>65+) כעשרת אלפים בני-אדם. העולם לא נערך מספיק כדי לתת מענה לשלל הבעיות המתעוררות בתחומים רבים, כמו התחום החברתי, הבריאותי הכלכלי והמשפחתי.
מנגד, העולם שועט קדימה במיוחד בהתפתחות הטכנולוגית, והאוכלוסיה המבוגרת אינה יכולה תמיד להדביק את הקצב.
בהחלטה של אביחי וצוות CDI  לחבור לבתי הספר, הם התכוונו למצוא עשיה משותפת שתיתן הבנה ומענה לאוכלוסייה כולה.
המטרה הייתה להביא את התלמידים להכרה שחשוב להכיר את בעיותיה של האוכלוסיה המבוגרת, לנסות וגם להביא פתרונות טכנולוגיים במטרה לשפר את איכות החיים של אוכלוסיית הגיל השלישי
עבור התלמידים מביה"ס טוביהו בהנחייתה של המורה טל גרינבאום, שהרימו את הכפפה, מדובר במטלה נוספת מעבר ללימודים הרגילים.

בשלב הראשון נערך מפגש פורה בין התלמידים ובין המבוגרים, כולם מתנדבים מידיד לחינוך בבאר שבע בו החלו לדבר על זיהוי הצרכים והגדרת הבעיות.

אחת הבעיות שעלתה הייתה הבדידות, חוסר בדמות משמעותית שתהווה חברה ואוזן קשבת. בעייה זו נפתרה ממש בקלות. נפתח גוף שקראו לו "שידוכים". שידכו תלמידים לקשישים עריריים. התלמידים באו לבית הקשיש, שוחחו אתו, שיחקו דמקה ושתו אתו כוס תה. למרבה הפלא, גוף זה נתן מענה לתלמידים שאין להם סבא או סבתא, או למבוגרים שאין להם נכדים או שהם גרים רחוק.

במשך הזמן הסתבר לכל הנוגעים בדבר, כי מרבית הבעיות קשורות בהתפתחויות טכנולוגיות שקשה לקשישים לא מעטים להבין. למשל, איך להשתמש באפליקציות מהטלפון הסלולרי, איך לנצל נכון את השימוש בטלויזיה, או איך להסתדר עם גופים שאין בהם מענה טלפוני אנושי אלא אוטומטי כמו בנק, עיריה, וקופ"ח.

בבית הספר טוביהו נפתחה כיתת מס"ע–- מצויינות - סטארט-אפ - ערכים. לכיתה זו הצטרפו רק תלמידים שרצו להיות חלק מהתוכנית – לא נדרש מהתלמידים ידע מוקדם במחשבים, או בכל תחום אחר. זו הסיבה שכיתת מס"ע כל כך הטרוגנית ויש בה אפילו תלמידים בעלי צרכים מיוחדים שזה בהחלט מרגש.

אחת לשבוע תלמידי כיתת מס"ע נפגשים עם אנשי ההייטק או לסרוגין עם אנשים מהאקדמיה באוניברסיטת בן-גוריון שבבאר-שבע. הרעיונות לאתגרים שמוצגים לתלמידים מגובשים ומזוקקים במסגרת האקתון, לא מניחים ולא מוותרים עד שהמשימה מושלמת.

קבוצת התלמידים שהגיעה להרצות בפנינו על המיזם שלהם, הייתה כאמור קבוצה מקסימה של ילדים צעירים בסביבות הגילאים 12-14 חלקם בעלי נחישות וביטחון ואחרים מהססים, או מתביישים. המורה נתנה גיבוי יפה והולם וכולם בלי יוצא מהכלל סיפרו על המיזם שלהם.

להלן שני מיזמים:

מיזם א': צוות פל"ד – פתרונות לסיוע דיגיטלי

הרעיון הוא לבנות אפליקציה שתיתן מענה אנושי ולא אוטומטי לכל פניה של מבוגר, המתקשה בהפעלת טלווזיה, מחשב, מזגן, פלאפון. מאחורי הטלפון ישב אדם שינחה אותם לאט ובסבלנות עד שהקשיש יוכל בכוחות עצמו להפעיל את המכשיר הספציפי.

  
תלמידי כתת מס"ע מספרים על המיזם

 

מיזם ב': "צו הזהב"

מציאת פתרונות בטיחותיים שיסיעו לאנשים מבוגרים החיים בגפם והתאמת מרחב הבית לצרכיהם ומצבם האישי והרפואי. בתחילת הדרך יש בכוונת הצוות להביא את הרעיון לכנסת כדי שימצא גוף שיוכל להגיע לבתים, לעשות בדק בית, לאסוף את הבעיות והצרכים בשטח, לבצע תיקונים הכרחיים ולבדוק האם הכל בטיחותי בביתו של הקשיש.

בשלב השני הם מתכננים לבנות אפליקציה שתהיה מחוברת למד"א או לקופ"ח.

לאחר שנפרדנו מכיתת מס"ע, סיירנו במעבדת החדשנות לגיל השלישי שנמצאת במרחב ה- CDI - בית עם חשיבה קדימה לכל צרכי הקשיש: חיבור ישיר לעו"ס, לרופא משפחה, מכשיר הנמצא מתחת למזרון לבדיקת נשימה ולחץ דם. ליד הרדיו מצאנו מכשיר המכוון את המשתמש לתחנה אליה הוא רוצה להתחבר ללא צורך לחפש את התחנה. ראינו גם מכשיר העוזר לאתר חפצים שהמשתמש לא זוכר היכן הניח אותם כגון: משקפיים, מפתחות, ארנק ועוד (ראה צילום).

  
אביזרים בדירה החכמה

 

אין ספק שצריך הערכות ארצית וכלכלית לפתרון מרבית הבעיות שהועלו. צריך את הקשר האישי והישיר ע"י מפגשים התנדבותיים בין צעירים למבוגרים. אפילו חניכי תנועות נוער יכולים באמצעות ביקורים של החניכים בבתי הקשישים לעזור בחלק מהבעיות.

הערה של אביחי: התלמידים נמצאים בתהליך פיתוח היוזמה. השנה הראשונה של התכנית הוקדשה ללמידה של תהליך הייזום. בשלבים הבאים התלמידים יבחנו וידונו במס' אפשרויות למימוש היוזמה ויקבלו החלטה על בסיס הממצאים. המטרה בתכנית, כפי שהודגש, היא התהליך שעוברים התלמידים, ולא המוצר הסופי שללא ספק חשוב גם הוא. 


צוות תקשורת עם המארח אביחי (בשורה הראשונה משמאל)