הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך
להשארת פרטים לחץ כאן

הזמנה לתרום

הינך מוזמן/ת לתרום לעמותת ידיד לחינוך
לתרומה לחץ כאן

דורון סוסליק עוקב אחר הפרוייקטים היצירתיים בביה"ס "יהודה המכבי" בו הוא מתנדב, ומשוחח עם המורות והתלמידות

"ביה"ס הקודם בו למדתי, היה קטן וחשוך, הקירות אטומים, ללא חלונות. "יהודה המכבי", בית -סיפרי הנוכחי, עטוף אור. אור מדמה שמחה, ואני, אכן, שמחה לבוא בוקר-בוקר לביה"ס". כך אומרת רומי, תלמידת כיתה ו'-2. אנו משוחחים בעודה עמלה על הכנת מצגת "אדריכלות ואור", לקראת פרוייקט שכבתי - "בוקר של תוצרים". חבריה לקבוצה הם נועם, אוריאן, ארז וטליה.

אני מנסה, באמצעות שיחות עם התלמידים ומורותיהן, המחנכת, מיטל ויטונסקי, והמורה למדעים, דנה חובב, לעמוד על השלבים בהכנת המצגת: מה מנחה את הילדים? כיצד מתכננים ויוצרים "בית שטוף אור"?

"הפרוייקט הזה", אומרת דנה חובב, "הוא פרוייקט שכבתי לכל כיתות ו' בביה"ס. אני עובדת בשיתוף פעולה מלא עם המחנכת, מיטל. הקמנו 7 קבוצות. בכל קבוצה 4-5 תלמידים, והוא חלק מתוכנית הלימודים שלהם. הילדים יודעים לעבוד בקבוצות. אנו מטפחים את היצירתיות שלהם", אומרת דנה. מתוך החומרים שלמדו, אנחנו מנסים להוביל את הילדים בדרך חדשה, ובעיקר - למחקר ולידע סביב הנושא. בקבוצות הפרטניות אני עובדת איתם על תכנון המוצר ועל בחינה של העקרון: "מה חשוב ומה לא ?".

אני שואל את טליה וגאיה על שיתוף הפעולה בין שני האלמנטים: אדריכלות ואור. הן מדגישות את הקשר בין שני המושגים, שהרי כשאתה מתעמק בנושא האור, תוכל אחר כך לחשוב איך לבנות כך שנושא האור יותאם בצורה הנכונה למבנה האדריכלי המתוכנן. בהמשך התהליך, הן אומרות, "נזמין חומרי בניה כגון גבס, גואש, לוחות- עץ, חוטי-ברזל, ואז נתחיל לבנות".

מיטל (בתמונה משמאל) עוקבת אף היא מקרוב אחר התקדמות קבוצות-העבודה, תוך שהיא מדגישה בפני תלמידיה את החשיבות בעבודת-צוות, ההפרייה ההדדית, ויישום לקחי העבר ליצירה עתידית.

בכיתה מספרים נציגי קבוצת "אנרגיה מתחדשת" על שלבי עבודתם: הפיכת חדר המדעים לחדר חושך, שימוש האור בחיי היומיום, איזכור יצירות ספרותיות עבריות בהשראת מוטיב האור, הנחות הקבוצה ביחס לתכונות האור הנחקרות בשיעורי המדעים, משוב מהעמיתים ועבודה על התוצר הקבוצתי".

מיטל מקפידה לברר, האם הבינו חברי הקבוצות את מהות הפרוייקט שהוטל עליהם, והאם, לדעתם, אכן השכילו להציג ולהמחיש התהליכים בהכנת התוצרים.

ואומנם, בבוקר יום ו' יכולים התלמידים, ההורים, ובני המשפחה הרבים, המוזמנים, לחזות בתצוגה חזותית נאה, פרי עבודתם של הילדים הנרגשים והגאים.

ועוד מעט-קט חנוכה בפתח. כרמל ספקטור, רכזת המתנדבים מזמינה אותנו להרמת כוסית עם מנהל ביה"ס, אדר ארד, במעמד כל תלמידי ביה"ס.

אדר מודה למתנדבים על זמנם ותרומתם, ואף מכבד אותי בהדלקת נר ראשון של חנוכה. דורון צנוע למתנדבים ליווה את ברכתו ותודתו של מנהל ביה"ס.

בתום הטקס מציעה לי המחנכת, מיטל, לומר כמה דברים לתלמידי ו'-2. שאלתיה: "על מה אדבר?", והיא ענתה: "על כל נושא שתחפוץ. הילדים אוהבים אותך. תשוחח אתם".

ואני בחרתי, איך לא, לשוחח עמם על נושא ההתנדבות. ספרתי להם על נסיבות הגעתי לביה"ס במסגרת עמותת "ידיד לחינוך" לאחר פרישתי מהעבודה, וכיצד אני והם צועדים כבר יחדיו חמש שנים.

לכל מתנדב, אומר אני להם, הסיבות שלו להתנדב בתחומים שונים. כל מתנדב בתחום העשייה הקרוב לליבו. מחקרים בארה"ב מצאו כי "מגיפת הבדידות" במדינה גדלה, כך ש - 45% מהנשאלים אמרו, כי הם חווים בדידות. אחד מכל עשרה. באותו מחקר, דוּוח על מחסור בחברים קרובים. התנדבות היא דרך טובה להתמודדות עם בדידות ובידוד, להגדלת המעגל החברתי ולפיתוח חברויות חדשות.
חלוקת מזון לנזקקים, עזרה לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ביקורי קשישים בבתי-אבות, טיפול בפצועי צה"ל - הן רק חלק מאפשרויות ההתנדבות.

בטוחני, אני אומר לילדים הקשובים, שכאשר תתבגרו, אכן תמצאו לנכון להתנדב בביה"ס, בקהילה, או בכל מסגרת אחרת.

לפני פרידתנו, תוך שהן מעניקות לי לקט ברכות אישיות (דורון לדורון) ומצויירות, שואלות רומי וגאיה ועלמה ונועם - ספק ברצינות, ספק בצחוק, עם קורטוב של תקווה: "אולי תבוא להתנדב איתנו גם בחטיבה?"... ומיטל הוותיקה והמנוסה במעמדים כגון אלו, עוד מחייכת ומבטיחה לי: "תמתין ותראה אילו סצנות פרידה נרגשות תהיינה פה בסוף השנה..."