הזמנה להתנדב

הינך מוזמן/ת להצטרף למשפחת המתנדבים של ידיד לחינוך

אנחנו והמוטיבציה של הילדים

מאת: מיכל פורמן, צוות הדרכה, ונועה רפאלי רכזת טבעון

מפגש עם מנהל השירות הפסיכולוגי בטבעון, הפסיכולוג הדר ארז, התקיים למתנדבי קריית טבעון. נושא המפגש: מוטיבציה.
הרצאתו של הדר הייתה מעניינת ומקצועית ושילבה ידע תיאורטי ויישומו בעבודת המתנדבים בבית הספר. הוא הסביר שמקור המילה מוטיבציה הוא: motion- תנועה.

קיים ההבדל בין מוטיבציה פנימית למוטיבציה חיצונית. במוטיבציה הפנימית אנחנו מונעים מהרצונות שלנו, והאמונה שלנו בעצמנו. במוטיבציה החיצונית אנחנו מונעים מהרצון לרצות הורים, מורים וכל גורם חיצוני אחר.
אצל התלמידים המתקשים, המוטיבציה העיקרית היא החיצונית ואנו רוצים ללמד אותם לפעול יותר על פי מוטיבציה פנימית, שהיא משמעותית יותר.

 שאלנו את עצמנו מחד, מה מביא אותנו להתנדבות, ומאידך, מה יכולות להיות הסיבות שילדים המגיעים אלינו, הם לעיתים חסרי מוטיבציה.

לעתים, ילדים הנתפסים כחסרי מוטיבציה בכתה, כאלו שלא משתפים פעולה, לא מכינים שיעורי בית, משדרים כאלו הם לא מתעניינים בנלמד בכתה, ומטעים בהתנהגותם את הצוות החינוכי, פועלים כך דווקא מתוך החשש מכישלון ומחוסר הצלחה, שהם כבר רגילים אליה, ואינם רוצים לחוות שוב את התסכול שהם חווים שוב ושוב.
המתנדבים שיתפו את הדר בקשיים שלהם בהתנדבות, והביאו דוגמאות אישיות של ילדים שמוצאים מהכיתה על ידי המורים, כי הם מפריעים למהלך השיעורים. כאן נשאלה שאלה עקרונית ומשמעותית: האם יש הצדקה לשלוח אל המתנדב תלמיד חסר מוטיבציה, שאמנם הוצאתו מהכיתה מאפשרת לכתה שלמה ללמוד ללא בעיות משמעת, למרות שהמתנדב מתקשה להיות איתו, ומאידך, מה הערך המוסף שהתלמיד מקבל בכך, שהוא מקבל תשומת לב אישית מהמתנדב.

המסר שהועבר הוא, שאנו כמתנדבים יכולים להיות הגורם המשמעותי, שמקנה לילדים תחושת מסוגלות, בכך שנקדיש זמן לעזור להם לזהות את חוזקותיהם ואת מקורות הכוח שלהם. נעזור להם לאסוף חוויות של הצלחה, שיחזקו את בטחונם העצמי ויעודדו אותם לתפקוד חיובי יותר בכתה.

המתנדבים הקשיבו בעניין רב למידע התיאורטי שניתן ושמחו לשתף בדוגמאות אישיות מעבודתם עם הילדים.

אין ספק שחשוב גם שידעו בשירות הפסיכולוגי על עבודת הקודש שעושים המתנדבים במערכת החינוך בקרית טבעון.